Victrol stapt in het poedertransport. Het scheepvaartbedrijf uit Antwerpen denkt meerwaarde voor die markt te kunnen leveren door het optimaliseren van de logistieke keten. Victrol gaat daarvoor een samenwerking aan met Poedertransport B.V. uit Terneuzen.
Frederik Selhorst, Business Developer bij Victrol, legt uit hoe het zo gekomen is: “Een bestaande klant contacteerde ons of we in poedertransporten konden voorzien. Een logische volgende stap was een grondig marktonderzoek.”
“Als we de logistieke keten optimaliseren, is dat gunstig voor zowel de schipper als de klant”, aldus Selhorst. “Poedertransport biedt veel kansen. We kiezen steevast voor kwaliteit en investeren in betrouwbare eigenaren/partners met veel ervaring en een goede vloot. Dat is onze voorwaarde voor kwaliteit en betrouwbaarheid voor onze klanten. Zo kwamen we ook bij Xander Kleine uit van Poedertransport B.V.”
“Tijd voor nieuwe koers”
Xander Kleine is eigenaar van de poedertanker Sardana. Hij zegt: “Als specialisten kunnen we samen oplossingen bieden voor de keten. Dat vergt logistiek anders denken, maar het levert veel op. Poedertransport over water is efficiënt, betrouwbaar, bedrijfszeker en duurzaam. Er is nog volop poedervormige lading die heel efficiënt over water vervoerd kan worden.”
“Het is tijd voor een nieuwe koers, om samen met collega-binnenvaartondernemers nieuwe logistieke concepten te ontwikkelen. Dat maakt de aan- en afvoer van grondstoffen betrouwbaarder en vaak ook voordeliger. We moeten naar de complete keten kijken; dus vanaf het moment van productie in de fabriek totdat het product bij de klant is. Deze wijze van marktbenadering levert een win-win situatie op voor alle partijen.”
Gesloten systeem
Victrol kijkt naar de volledige logistieke keten en is actief bezig met duurzaamheid in het transport. Selhorst: “Dat betekent dat wij deze vragen stellen: Wat gebeurt er in de cyclus? Hoe kunnen we duurzaam en kostenbesparend werken? Dat hebben we eerder in het tanktransport gedaan, in samenspraak met de eigenaren van de schepen. En dit werpt vruchten af. We kijken voor het poedertransport in een gesloten systeem niet alleen naar klanten in de bouw, maar ook naar de chemie, landbouw, voedingssector, enzovoort.”