Verzelfstandigde Amsterdamse haven kan inlandterminals opzetten

0

Als de verzelfstandiging van Haven Amsterdam doorgaat, is de kans groot de havenbeheerder belangen neemt in binnenvaartterminals in het achterland of die zelf gaat opzetten. Samenwerking met Rotterdam en Duisburg hoort ook tot de mogelijkheden.

Het college van B&W heeft de Amsterdam gemeenteraad voorgesteld om het Amsterdamse havenbedrijf te verzelfstandigen. “Als overheids-NV kan Haven Amsterdam meer samenwerkingen in de logistiek commerciële sector aangaan en zo de internationale concurrentie beter het hoofd bieden”. Aldus het gemeentebestuur in een verklaring.

Aandeelhouders
Het Amsterdamse havenbedrijf gaat na verzelfstandiging door als NV Haven Amsterdam. “In die NV-vorm kan Haven Amsterdam op grotere schaal een internationale, nationale of regionale samenwerking aangaan en tegelijkertijd een meer ondernemende rol innemen als strategische partner.”
Met de nieuwe achterlandstrategie wil Haven Amsterdam via gecombineerde vervoersstromen meer vervoer over water en spoor laten afhandelen, om congestie te voorkomen. “Om deze trend te kunnen voortzetten, is de ontwikkeling van strategische samenwerking als NV vereist.”
De aandelen komen in eerste instantie in handen van Amsterdam. Mogelijk komen er op termijn andere publieke aandeelhouders bij. Gedacht kan worden aan de Provincie Noord-Holland, het rijk en andere havens. Bij voorbeeld het al eerder verzelfstandigde Havenbedrijf Rotterdam.

Gemeenteraad
Op 28 oktober 2009 besloot de gemeenteraad van Amsterdam tot een onderzoek of de verzelfstandiging wenselijk en haalbaar is. Het collegevoorstel om dat nu ook daadwerkelijk te doen, wordt op 13 april in de raadscommissie voor de haven besproken. Op 11 mei valt het definitieve besluit in de gemeenteraad.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.