De Centrale Rijnvaartcommissie (CCR) kwam met voorstellen om relingen op alle binnenvaartschepen – met uitzondering van duwbakken en schepen zonder voorwoning – verplicht te stellen. CBRB, Kantoor Binnenvaart en Koninklijke Schuttevaer hebben grote twijfels bij de doelmatigheid van die maatregel en dringen er sterk op aan alternatieven te bekijken, zoals het zwemvest.
De Nederlandse binnenvaartorganisaties maken zich ernstig zorgen over het toegenomen aantal verdrinkingen onder de bemanningen van binnenvaartschepen.
De laatste jaren laten een duidelijke stijging zien.
Over het voorstel van de CCR melden de organisaties: “Geredeneerd vanuit de theorie lijkt een relingwerk wellicht een effectief middel, maar het is een obstakel bij bijvoorbeeld het afmeren. Daarnaast is het op veel schepen technisch bijna niet mogelijk om een handreling te plaatsen.”
Twijfel
Voor nieuwbouw is in Brussel het besluit op werkgroepniveau al genomen dat er relingen moeten worden geplaatst. In het voorjaar zal het Comité hierover een besluit nemen, waarna het eind 2011 een verplichting zou zijn.
Het verzoek van de Nederlandse delegatie in de CCR om te laten onderzoeken wat de feitelijke oorzaken van overboord vallen zijn, moet wat de organisaties betreft zo spoedig mogelijk plaats vinden. “Als dit onderzoek aantoont dat toepassing relingen het meeste bijdraagt aan de veiligheid, is er geen grond en ook geen reden om dergelijke regelgeving tegen te houden.”
Zwemvesten
De binnenvaartbrancheorganisaties twijfelen echter sterk aan de effectiviteit van relingen bij het voorkomen van verdrinkingen. Als passend alternatief om de veiligheid aan boord te vergroten pleiten de organisaties voor het dragen van zwemvesten. “Bij voorkeur zwemvesten die voorzien zijn van een zendertje waarmee een drenkeling gelokaliseerd kan worden.”