Aan boord van de ponton Discovery II arriveerden afgelopen weekend acht casco’s voor binnenvaarttankers. De casco’s zijn bestemd voor Rensen-Driessen Shipbuilding. Een daarvan is de Argonon voor Deen Shipping. Deze bunkertanker zal als eerste Nederlands binnenschip op LNG gaan varen.
Dual fuel-motor
De Zwijndrechtse rederij kreeg vorige maand – met steun van het CBRB, het EICB en de Provincie Zuid-Holland – 1,2 miljoen euro Europees subsidiegeld toegekend voor de verdere ontwikkeling van het duurzame binnenvaartschip. De belangrijkste innovatie is het dual fuel-systeem waarmee de Argonon kan varen op een combinatie van diesel en vloeibaar aardgas. LNG is schoner en goedkoper dan gasolie.
De motor wordt geleverd door Pon Power in Papendrecht. INEC is verantwoordelijk voor het ontwerp van het systeem en zal het schip uitrusten met speciaal geïsoleerde containers voor de opslag van LNG.
EFRO
Het geld is beschikbaar gesteld door EFRO, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart heeft de subsidie aangevraagd, in nauwe samenwerking met ondernemer Gerard Deen en het Expertise- en Innovatiecentrum Binnenvaart. De provincie Zuid-Holland heeft de aanvraag samen met het EICB in goede banen geleid.
De toekenning van de subsidie viel bijna samen met de aankomst van het casco. Het vaartuig komt in september in de vaart.
♦ Klik hier voor foto’s en een film van de aankomst van het transport.