Verkiezingen: partijen positief over binnenvaart

0

Op 17 maart zijn in Nederland de Tweede Kamer-verkiezingen. Niet alle partijen besteden in hun verkiezingsprogramma aandacht aan de binnenvaart, maar degene die dat wél doen zijn overwegend positief. Terugkerende doelen zijn: verschuiving van lading van de weg naar het water (en spoor), betere verbindingen en onderhoud, maar ook dat de sector een bijdrage moet leveren aan verduurzaming. Aan de ene kant is er hulp in de vorm van subsidie op schonere motoren, aan de andere duikt ook het idee van een dieselaccijns weer op.

De VVD schrijft: “Veel goederen kunnen uitstekend over water worden vervoerd. Dat scheelt in het aantal vrachtwagens op de weg. Wij stimuleren de binnenvaart om dit op een duurzame manier te doen, bijvoorbeeld met kortingen op havengelden.” Zodra Varend ontgassen verboden is, moet de overheid ontgassen via ontgassingsinstallaties mogelijk maken, vindt de grootste regeringspartij.

“Vanuit de Rotterdamse haven moeten er goede vaarverbindingen met het achterland zijn. Het is daarbij belangrijk dat er voldoende ligplaatsen zijn. Bedientijden van sluizen en bruggen moeten beter op elkaar en op het verkeer op de weg en het spoor worden afgestemd. Zo heeft iedereen zo min mogelijk vertraging.”

Transparante marktordening

Het CDA vindt dat ondernemers in de binnenvaart volop de ruimte moeten krijgen en een waardevolle bijdrage leveren aan de verschuiving van vrachtverkeer naar het water. “Wij pleiten voor een transparantere marktordening met meer onderhandelingskracht voor de schipper en hogere tarieven die meer in verhouding staan tot de investeringen die schippers doen. Ook van de binnenvaart vragen we een bijdrage aan het terugdringen van de stikstofuitstoot.”

D66 pleit voor (overheids)investeringen in een emissieloze maritieme sector. “Dat doen we door in te zetten op alternatieve brandstoffen en energiedragers.  We subsidiëren schonere scheepsmotoren voor binnenvaartschepen. We realiseren walstroomvoorzieningen voor zee- en binnenvaartschepen op strategisch logische plekken in Europa.”

D66 wil afspraken met de andere Rijnlanden aanpassen “om accijns te kunnen heffen op binnenvaart en een prijs te vragen voor (lucht)vervuiling. Daarnaast verplichten we in de binnenvaart een verlaging van de CO2-uitstoot van tenminste 40 procent per kilometer in 2030.”

Ligplaatsen

De ChristenUnie vraagt aandacht voor de vaarwegen: “De bevaarbaarheid van de vaarwegen wordt bedreigd, doordat de waterstand te vaak te laag is. Er komt een plan om de vaarwegen in de toekomst bevaarbaar te houden.” Ook pleit de partij voor investeren in hoge bruggen, brede sluizen, diepe kanalen. Zoals extra sluiskolken om de wachttijden te reduceren. “Bij vervanging worden bruggen verhoogd om vierlaagscontainervaart te faciliteren op de Twentekanalen, de Maas en het Amsterdam-Rijnkanaal. De zeesluis bij Delfzijl wordt verbreed en verlengd zodat dit geen flessenhals meer is in de binnenvaartroute Lemmer-Delfzijl.”

Over verduurzaming schrijft ChristenUnie: “Ook binnenvaart en andere scheepvaart moet schoner en zuiniger worden. De overheid zorgt voor heldere normen en ondersteunt de sector. Er is hierbij oog voor de positie van zelfstandige binnenvaartondernemers. ”

Tot slot vraagt de partij om goede ligplaatsen voor de binnenvaart. “Het Rijk neemt het initiatief om samen met decentrale overheden en de sector een goed landelijk ligplaatsbeleid te ontwikkelen voor zowel overnachters als schepen die langer (moeten) blijven liggen.”

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.