VDO Maritiem verdubbelt vloot met tanker Invasion

0
mts Invasion
(foto Dronebird)

Peter en Jorico van den Oever richtten op 22 maart 1999 VDO Maritiem AG op. Na twee franchise-constructies kochten de broers in 2005 uit de vaart de tanker Mercurius, die ze omdoopten in de Inspiration. Twee jaar later werd dat schip verkocht en daarvoor in de plaats werd de Stolt Merlux aangeschaft, die ze de naam Invasion gaven. In 2012 werd uit de vaart de tanker Shakira gekocht. In 2017 en 2019 hebben ze de twee schepen verkocht en de Valentino (ex-Fatima) gekocht. In ruim 22 jaar veranderden de broers regelmatig van schip, maar één ding bleef al die jaren hetzelfde: het waren zonder uitzondering schepen met RVS-tanks. 

Vanuit het hoofdkantoor in het Luxemburgse Contern wordt de volledige exploitatie van hun tankers gedaan. Een plaatsje dat niet alleen onderdak biedt aan VDO Maritiem, maar ook bekend is van het jaarlijkse appelfestival. Daar wordt ‘Viz’, het typisch Luxemburgse, ongefilterde appelsap geproduceerd. Mochten de broers Van den Oever iets sterkers willen drinken, dan kunnen ze terecht in het proeflokaal van de plaatselijke distilleerderij Muller-Lemmer. Smaakt zonder twijfel veel beter dan de door Peter en Jorico te vervoeren minerale oliën. 

De Gerlien van Tiem

Na de verkoop van de Invasion, Shakira en Valentino werd serieus nagedacht om na
diverse schepen uit de vaart een nieuwbouwschip aan te schaffen. Bij Rensen-Driessen kochten ze niet alleen een Chinees casco, maar ook de kwaliteit van een type Moneymaker uit het Roemeense Orsova sprak de broers zeer aan. Peter en Jorico kenden De Gerlien van Tiem van diverse reparatie­klussen en die samenwerking was hen prima bevallen. Na een goed gesprek op de beurs in Gorinchem waren de broers unaniem in hun mening: De Gerlien van Tiem moest de afbouwwerf van de tankers Valentino en Invasion worden. 

Na geslaagde proefvaarten vaart Jorico inmid­dels op de 110 x 11,45 meter grote Invasion en Peter op de vijftien meter langere Valentino. Laatstgenoemde naam is een soort eerbetoon aan de opa van de broers Van den Oever, die in het verleden eigenaar was van het schip San Valentino. 

Zowel de Valentino als de Invasion gaan varen voor Unibarge Rotterdam. Aan boord van de Invasion zorgen de 1.500 pk’s van een Caterpillar 3512 ervoor dat de mineralen op tijd op de plaats van bestemming komen. Om dat op een verantwoorde manier te kunnen vervoeren, beschikt de tanker over acht gecoate ladingtanks en evenveel Marflex-pompen met een capaciteit van 100 kuub per uur. Aan boord is een enkel leidingsysteem geïnstalleerd. Mocht een tweede leiding­systeem in de toekomst gewenst zijn, dan is de voorbereiding aan boord daarvoor reeds gerealiseerd. 

Vierkante spudpaal 

De Gerlien van Tiem heeft spudpalen ontwikkeld die uniek zijn in hun soort. Deze
telescopische, uitschuifbare palen zetten zich vast in de bodem en bieden optimaal gemak bij een kort of langer oponthoud. Met deze spudpaal liggen ook de tankers Valentino en de Invasion – op beide schepen is één spudpaal ingebouwd – veel stabieler dan wanneer gebruik wordt gemaakt van ankers.

Projectmanager Eric Rietveld zegt verder over de voordelen van de in eigen huis ontwikkelde spudpalen: “De vierkante spudpalen zijn niet alleen sterker dan ronde palen, maar zijn ook lichter en makkelijker in te bouwen. Met dit vierkante model is er sprake van minder laadruimteverlies en blijft een schip beter op zijn plaats liggen. Bijkomend voordeel is dat onze spudpalen onderhoudsvriendelijk zijn, waardoor er weinig storing kan optreden. Overigens hebben we alle reserveonderdelen op voorraad en kunnen we zo nodig het complete hydraulieksysteem binnen twee uur vervangen.”

Volgens afspraak

“Overigens staat ons ervaren en gekwalificeerde team sowieso altijd klaar om een pasklare oplossing te realiseren en een schip zo snel mogelijk in de vaart te brengen. We blijven een no-nonsense, probleemoplossend én innovatief bedrijf dat elke afspraak nakomt.”

Peter van den Oever bevestigt de woorden van de projectmanager van De Gerlien van Tiem. “Evenals de afbouw van de Valentino verliep ook de afbouw van de Invasion heel goed. Wel was het door de drukte in de haven aan de Waalbandijk bijzonder hectisch, maar toch verliep alles geheel volgens afspraak.”

“We waren zelf nauw én actief betrokken bij de afbouw. Door de drukte op de werf heb ik zo nodig zelf op de heftruck gereden om geleverde producten aan boord van de 2.589 ton metende Invasion te krijgen. Alle werkzaamheden werden verricht in een prima sfeer en we zijn dan ook met een tevreden gevoel vanuit de haven de Waal opgevaren.”

tekst: Jan Hoek
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.