Slim gebruik van data en digitale technieken versterkt zowel de Rotterdamse haven als de logistieke spelers die van de haven gebruikmaken. Daarom investeert Havenbedrijf Rotterdam fors in apps, informatieplatforms en bedrijven die ze ontwikkelen en op de markt brengen.
Er valt een hoop te winnen, zei president-directeur Allard Castelein 13 februari bij de presentatie van de overslagcijfers van 2019. De cijfers spreken boekdelen: 30 procent van de zeescheepvaart is vertraagd en de uitstoot door zeeschepen kan met 35 procent omlaag door just-in-time (lees: niet onnodig hard) te varen. Per aanloop zijn 28 partijen in de Rotterdamse haven in touw voor de afhandeling van een schip; de communicatie en afstemming tussen hen kan beter en efficiënter.
Digitalisering helpt de Rotterdamse haven om de beste haven van Europa te blijven, gaf Castelein aan wat de ambitie van het Havenbedrijf is. Als dat lukt, dan profiteert iedereen in de haven daarvan.
Initiatief
Er zijn al diverse apps en platforms in het leven geroepen, met hulp van of op initiatief van het Havenbedrijf. Boxinsider is een van die wapenfeiten. Deze software helpt verladers en expediteurs om hun containerlogistiek veel effectiever te plannen, te monitoren en te managen. Gebruikers krijgen direct toegang tot de informatie die ze nodig hebben en het is niet meer nodig om de status van containers te zoeken of gegevens opnieuw in te typen.
Met de komst van de app TimetoBunker kunnen bunkerbedrijven de verplichte voormeldingen elektronisch verzenden – onder meer naar de havenmeester. Het doel is dat op termijn papierloos gebunkerd wordt.
PortXchange
Een ander voorbeeld is de lancering van PortXchange. Dat is de nieuwe naam van Pronto, het platform om tussen zeehavens gegevens uit te wisselen over geplande scheepsaanlopen. De nieuwe naam was nodig doordat de rechten van Pronto al in bezit van een ander bedrijf bleken.
Havenbedrijf Rotterdam zet PortXchange samen met Shell en Maersk in. Die bedrijven zijn ook de eerste klanten. Samen bieden ze Pronto aan verschillende havens buiten Nederland. Dit gemeenschappelijk platform kan worden gebruikt door rederijen, agenten, terminals, havenautoriteiten en andere (nautische) dienstverleners. Ze kunnen er alle activiteiten tijdens een havenaanloop plannen, uitvoeren en volgen op basis van de uitwisseling van gestandaardiseerde gegevens.
Daarnaast maakt Pronto just-in-time-aankomsten mogelijk, wat uitstoot helpt verminderen. Het heeft immers geen zin de motoren voluit te laten draaien als bij aankomst in een haven toch nog geen plaats aan de kade vrij is. Varen op een lager vermogen scheelt dan brandstof en CO2-uitstoot.
Slimme oplossingen
De lancering van PortXchange is een goed voorbeeld van verbetering in de haven én in de scheepvaartsector als geheel. “Hoe meer havens gebruikmaken van slimme oplossingen, hoe waardevoller ze worden. De oprichting van een afzonderlijk bedrijf voor de wereldwijde uitrol van Pronto is een heel goed voorbeeld van deze benadering”, zei Castelein.