Het Friese familiebedrijf Van der Meulen Woudsend heeft zijn kraanschip Triton hybride gemaakt. De Friese specialist in waterbouwkundige projecten besloot niet te wachten op regelingen van minister Cora van Nieuwenhuizen, maar nam zelf maatregelen om de uitstoot van roet, CO2 en stikstof te beperken.
Geheel in de trend van de vergroening in de binnenvaart ontwikkelde Van der Meulen Woudsend het paradepaardje van zijn vloot. Ze verbouwden hun 49,50 meter lange kraanschip tot een hybride schip, waardoor er nu 99 procent minder roet, 16 procent minder CO2 en 98 procent minder stikstof wordt uitgestoten.
De voortstuwing, boegschroef én de kraan worden nu elektrisch aangedreven. De energie wordt opgewekt door een dieselgenerator (PACCAR MX EURO VI+ 440 kVA) die voldoet aan de nieuwste Euro VI+ eisen. Een door de Inspectie Leefomgeving & Transport voorgeschreven reservegenerator zorgt dat uitval of een storing kan worden opgevangen.
Klein schip
De politieke doelstelling om duurzamer en schoner te varen op de binnenwateren wordt gerealiseerd door emissiereductie in de praktijk te brengen en de roetuitstoot te beperken, stelt eigenaar Mark van der Meulen. “Bij grotere schepen is het ombouwen een stuk eenvoudiger, omdat je dan de ruimte hebt de vaartuigen uit te voeren met elektromotoren. Bij relatief kleine binnenvaartschepen, zoals onze Triton, heb je slechts 50 meter lengte om te benutten. Dat is vrij beperkt, maar deze schepen zijn wel onmisbaar op de Friese binnenwateren.”
Pionieren
Van der Meulen Woudsend is gespecialiseerd in het leveren en aanbrengen van stortsteen, baggeren van kanalen, meren en havens, aanleg en onderhoud van natuurlijke oevers, grondvervoer en nat grondverzet. Pionieren is niet zomaar één van de kernwaarden van de onderneming, maar zit de familie in het bloed. De ambitieuze ombouw van de Triton bewijst dat.