Valentino is eerste tanker van type Moneymaker 2.0

1
tanker Valentino
(foto DroneBird)

In 1967 startte de nog steeds actieve Frans van Tiem op een locatie in Beneden-Leeuwen zijn bedrijf De Gerlien van Tiem. In 1993 verhuisde het familiebedrijf naar de huidige locatie in Druten. Twee jaar later werd gestart met de afbouw van riviercruiseschepen en alle typen binnenvaartschepen. Voor de vele activiteiten beschikt de scheepswerf aan de Waal, ter hoogte van kilometerpaal 903, over een grote eigen haven met lange aanleg­kades, een volledig droogdok, drie stevendokken, twee werkpontons, zeven torenkranen en twee grote loodsen. 

De grootte van de eigen haven komt goed uit, want op dit moment liggen er veertien schepen voor onderhoud, reparatie en nieuwbouw. De nieuwbouw betreft maar liefst zeven tankers die in opdracht van vijf verschillende opdrachtgevers turnkey worden afgebouwd. Daaronder bouwnummer 357, de 3.264 ton metende Valentino voor de broers Peter en Jorico van den Oever van VDO Maritiem. Voor hen wordt momenteel ook gewerkt aan de afbouw van de Invasion. Beide schepen gaan vooral mineralen vervoeren voor Unibarge Rotterdam.

dekleidingen Valentino
(foto Jan Hoek)

Uitstekende sfeer

In de ruime vergaderzaal van scheepswerf De Gerlien van Tiem is anderhalve meter afstand houden geen enkel probleem. Dat komt goed uit, want ik heb daar een gesprek met Peter van den Oever en projectmanager Eric Rietveld van De Gerlien van Tiem over de nieuwe tanker Valentino. Met op de achtergrond een stille getuige: het fraaie borstbeeld van Frans van Tiem, hem aangeboden door het personeel ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van het familiebedrijf. Een waar kunstwerk, gemaakt door de vrouw van een van de vakmensen die bij De Gerlien van Tiem op de loonlijst staat.

De sfeer aan de vergadertafel is uitstekend. De heren bevestigen daarmee dat de afbouwperiode prima is verlopen en dat de Valentino geheel volgens afspraak is opgeleverd. Een puike prestatie in een tijd dat het coronavirus het nieuws bepaalt. 

Meewerkend eigenaar

Peter van den Oever heeft de gehele periode meegemaakt en was zes dagen per week op de scheepswerf in Druten te vinden. Niet als CEO in het nette pak, maar als meewerkend eigenaar in een zichtbaar gebruikte werkoverall. Volgens Eric Rietveld is hij een man die weet wat hij wil en weet waarover hij praat. 

De broers Van den Oever kenden De Gerlien van Tiem van diverse reparatieklussen en daar hielden zij een goed gevoel aan over. “We hadden een Chinees casco en een Roemeens casco gekocht bij RensenDriessen en waren op zoek naar een afbouwwerf. Op de beurs in Gorinchem hadden we prima gesprekken op de stand van De Gerlien van Tiem en al snel stond voor ons vast dat we onze schepen door hen wilden laten afbouwen. Het goede voorgevoel is in Druten helemaal waargemaakt”, concludeert een contente Peter van den Oever. 

Samen met Jorico richtte hij in 1999 VDO Maritiem AG op. Het hoofdkantoor is gevestigd in het Luxemburgse Contern. In zijn spaarzame vrije tijd is Peter van den Oever muzikant én voorzitter van de raad van bestuur van de circa 150 leden tellende Koninklijke Harmonie De Voortgang Sint Cecilia in het Belgische Neeroeteren/Maaseik. Over veelzijdigheid gesproken.  

Dubbelschroever

De Valentino is het eerste schip van het type Moneymaker 2.0, een eigen ontwerp van Rensen­Driessen Shipbuilding. De tanker meet 125 x 11,45 meter en is een dubbelschroever. Dat heeft (vooral) als voordeel dat met de kleinere diepgang langer doorgevaren kan worden tijdens extreem laag water. 

De voortstuwing komt van twee Caterpillars 3508 met een uitlaatgasbehandeling-voorbereiding. Het kostte de nodige moeite om de dieselmotoren via de opening op het achterdek in de machinekamer te krijgen. Dat lukte slechts door demontage van tal van onderdelen, waarna de nood­zakelijke assemblage volgde. 

De geslaagde werfproefvaart maakte duidelijk dat elk onderdeel van de Caterpillars op de juiste plek was teruggezet. De kleine generatorsets (van 135 kVA) voldoen aan de nieuwste EU Stage V-regelgeving.

De Valentino beschikt over acht gecoate tanks van 380 kuub elk. De Marflex-pompen hebben een capaciteit van 100 kuub per uur. 

Dankzij de lichte, vierkante en door De Gerlien van Tiem ontworpen spudpaal – met telescopisch uitschuifbare palen – ligt het schip stabieler dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van ankers. 

No nonsense

De Gerlien van Tiem heeft zich ook bij de afbouw van de tanker Valentino laten zien als een no-nonsensebedrijf, dat elke afspraak nakomt. Dat is een prettige wetenschap voor de eigenaren van de volgende nieuwbouwtankers die in Druten worden afgebouwd. Projecten die de veelzijdigheid tonen van De Gerlien van Tiem; tankers met afmetingen van 85, 110, 120 en 125 meter, waaronder een LNG-voortgestuwde tanker. 

tekst: Jan Hoek
Article bottom ad

1 reactie

  1. Ik ben beren trots op mijn neven ik hed vroeger ook gevaren maar dat was een andere tijd met opa v d oever een kempenaar de drie gebroeders op Veghel en Son gevaren zand en grind

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.