Zonnige start voor Agnieta W

0
(foto DroneBird)

Familie Bosman uit Vreeswijk heeft de Agnieta W in de vaart genomen. De 135 meter lange en 11,45 meter tanker beleefde 22 april een in alle opzichten zonnige proefvaart. Het laadvermogen is 3.490 ton. 

De Agnieta W is een type Money­Maker 3.0, een doorontwikkeld model dat van de tekentafel van RensenDriessen Shipbuilding komt. Het innovatieve bedrijf uit Zwijndrecht liet het casco bouwen in Rusland en bracht de afbouw onder bij preferred partner Dolderman in Dordrecht. Handig is dat ze vanuit het kantoor van RensenDriessen aan de overkant van de Oude Maas de vorderingen met eigen ogen konden volgen. 

De voortstuwing gebeurt met twee Caterpillars 3508C. Ze worden in toom gehouden met twee WAF 563-keerkoppelingen van Reintjes Benelux. Damen Marine Components is mee aan boord met het Van der Velden-besturingssysteem, type 4DWKK, 2 x 2 HD-roeren en twee Optima-straalbuizen. De beunkoelers zijn afkomstig van Blokland Non-Ferro. Mourik EGP leverde M-EGP Systems. 

Dolpower zorgt voor energie dankzij drie generatorsets. De Stamford-generators zijn respectievelijk uitgerust met een Caterpillar van 595 kVA, en John Deere’s van 135 en 70 kVA. De boegschroefinstallatie is geleverd door Verhaar Omega, met daarbij onder meer een schroefcompressor van Atlas Copco. 

achterschip Agnieta-W
(foto Dockmarks)

De elf ladingpompen zijn geleverd door Marflex. PSI Pijpleidingen installeerde het dekleidingwerk en het thermische olie-leidingwerk in de machinekamers. Foresta Trading leverde een volledige pakket F.T. Victor-dienstpompen, F.T. TTK-ballast-/stripping-ejectors, een F.T. gasolietrimpomp, F.T. smeeroliepompen en F.T. smeerolie-haspelsets.

Berg Maritieme Meetsystemen zorgt voor de juiste informatie dankzij tankinhoudmeting en
tankalarmeringen, gasdetectiesysteem en leidingtracing op de damp­retour- en de stripleiding. W&O Europe tekende voor de appendages voor het ballastsysteem en in de machinekamers.

Van Alphatron Marine komt het nautische pakket, met daarin onder meer de nieuwe JMR-611 radars en een AlphaRiverTrackPilot. De Inland ECDIS-viewer is Tresco Navigis van Tresco Engineering. Werkina Werkendam deed de complete elektrische installatie inclusief 2-draads databesturing, monitoringsysteem, de nautische apparatuur, camerasysteem, airconditioning, satellietsysteem, tank­meetsysteem en AIS-installatie. WindeX Engineering leverde de airconditioning en de overdrukinstallatie.

Beerens Handelsonderneming leverde onder andere de voorsierradarmast, dakradar- en heklichtbeugel, de stuurhuistrap en de BX-woningdeuren.  De ramen zijn van RAFA Scheepsramen. DBS Scheepsservice monteerde de aluminium vloeren. Kampers Shipyard bouwde het stuurhuis en het hefgeleidekokersysteem. Hoogendoorn MBI deed de betimmering van de achterwoning en het stuurhuis. Dik den Hollander Maritiem verzorgde de stoffering van de woning en het stuurhuis, inclusief de raambekleding en zonwering. 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.