- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwUnion X rondom veilig

Union X rondom veilig

- Advertentie -

Delen

Het casco van de nieuwe gastanker van Union Shipping BV werd via Rensen-Driessen Shipbuilding BV in Turnu Severin door vaklieden in de spanten gezet, waarbij de strakheid van constructie allergisch is voor plamuur of slijptol. Eenmaal in Holland installeerde BV WERF ’t Ambacht onderwater-equipment en Dolderman de voortstuwing voor eigen wal, waarna het schip voor verdere afbouw onder eigen beheer bij Dockside in Bolnes afmeerde. De Union X gaat, evenals de Union XII die in 2008 in de vaart werd genomen, in de running voor Chemgas.

(foto’s Johan de Witte)

De Union X werd op 18 januari gedoopt door Rianne Leenman aan de locatie CK Veerhaven in Rotterdam. Aalmoezenier Bernard van Welzenes zegende het schip en zijn bemanning en hield als een overtuigde mensenvriend ‘het roer’ van iedereen op ‘koers’. De Union X is 106 x 11,40 meter anders. Het casco is geheel dubbel uitgevoerd. Hier staan brandstoftanks midscheeps in de machinekamers. Veiligheid zit overal op en in. Elk scenario is in acht genomen. Uit het feit dat er sinds 2003 bij Union Shipping geen sprake is van calamiteit of zelfs het ontstaan ervan, heeft de nauwgezette laad- en losprocedure zijn uitwerking bewezen.
“Structuur en discipline in werken met uitstekend materiaal en een getrainde crew is veilig en genereert ook plezier in je werk”, zegt kapitein en filosoof Horst Petry. Hij loopt letterlijk in zijn stuurhut te glunderen, wat extreem zal toenemen als zijn kinderen uit Zell am Mosel eens komen kijken. “Sie werden begeistert sein.” Met het ontstaan van Union Shipping in 2003 was hij reeds van de partij, ofschoon concurrentie niet ver weg is, want de primeur van de eerste vaarkilometers aan ‘de pin’ heeft Otto Slokkers. Eerlijk is eerlijk, hij heeft het nog altijd in zijn vingers!

Dockside
Arie Uittenbogaard, compagnon in Union Shipping BV, normaal werkend vanuit het Slokkers-kantoor in Zwijndrecht, trekt tijdens de inbouw aan de touwtjes. “Deze Theo van Gink afbouwfaciliteit is voor ons een luxe. Ondanks de gecompliceerdheid van dit schip hebben we hier supersnel afgebouwd. Het Dockside-team bestaat uit vakmensen die vele jaren ervaring hebben op het gebied van scheepsbouw en reparatie. Het zijn wekelijks 7 dagen van 12 uur, flexibele medewerkers! Als de kraan er aan te pas moet komen bijvoorbeeld kan dat op elk moment.”

Het casco is met een gehecht dek deze kant op gekomen, waarna het is losgevloeid en aan de wal is gezet om de zes ladingtanks te installeren. Aan het strakke dek is deze volgorde niet zichtbaar. Chapeau voor Dockside! Als ‘artist impression’ siert leidingwerk van Anko Piping het trunkdek. RVS over elke windstreek, zware flenzen van dat mooie materiaal suggereren dat zoiets veilig is en niet kapot kan. Het kenmerk van Anko Piping is: snelle afronding, hoogwaardige kwaliteit in combinatie prijs, waarbij sympathie is ingelast!
De zes deepwell-ladingpompen hebben niet alleen de hoogste kwaliteit maar tevens een kostbaar karakter en zijn gefabriceerd door Hamworthy Svanehoj A/S Svenstrup J uit Denemarken. Compressoren hebben onder andere de functie om ladingresten uit de tanks naar een verzamelpunt te pompen, teneinde zo min mogelijk product in de tanks achter te laten. De minimale restlading wordt altijd naar de wal gepompt.

Nauwkeurigheid
Vloeibaar gas vereist nauwkeurigheid en hoogwaardig materiaal! De duwkop aan het front van de Union X maakt duidelijk dat het straks een koppelverband betreft. Alles is er dan ook voor ingericht, zoals de Alubouw de Mooy-stuurhut, die 7,50 meter boven dek uitkijkt maar tevens naar 4,40 meter kanaalhoogte zakt en brughoogtes op apparatuur afleest. DMT heeft communicatie en apparatuur geleverd, waaronder Swiss-radars. De man van Bogenda Elektro – de firma die functie aan elkaar heeft gekoppeld en apparatuur geïnstalleerd – zegt te bescheiden: “Zo’n installatie is niet gering, hier en daar moet er wat worden uitgevonden, maar wat wij er van verwachten, doettie.”
Het zijn de mannen van Teunis Verveer die met de performance van stuurhut en verblijven bij bemanning alsook eigenaar ‘goud gescoord’ hebben. Wanneer we de poort van Dockside uitgaan kijken we nog even achterom en zien dat Advecon Sign Service met fraaie kunststofletters op de Union X over duidelijkheid geen twijfel laat bestaan, maar zien ook een technisch mooi product van onze tijd, dat wereldwijd op geen enkel binnenwater drijft.

Dolderman-research
Bij de Union X is gekozen om twee aggregaten te plaatsen in plaats van een groot aggregaat, voor zowel het Veth-Jet-boegschroefbedrijf als voor het ladingpompbedrijf. Hierdoor ontstaat een mogelijkheid om de motoren effectiever te belasten, waardoor er minder slijtage, vervuiling en brandstofverbruik is. Tevens wordt de bedrijfszekerheid van het schip verhoogd omdat er altijd een back-up is van voldoende vermogen. Afhankelijk van het gevraagde vermogen met het ladingpompbedrijf kan het boordnet ook gevoed worden tijdens laden/lossen. Hierbij wordt een hogere efficiëntie bereikt met het gebruik van de aggregaten omdat tijdens laden/lossen geen apart aggregaat hoeft te draaien om het boordnet te voeden.
Uniek aan dit project is de technische uitdaging om twee aggregaten parallel te laten draaien met een variabel toerental van 600 tot 1800 omwentelingen per minuut voor het boegschroefbedrijf. (Dit komt overeen met 20 tot 60 Hz.) Na verschillende tests op de proefstand bij Dolderman zijn hiervoor oplossingen gevonden en toegepast.

BMM meettechniek van topniveau
Bij Berg Maritieme Meetsystemen gaat het primair om beveiliging en meting van de ladingtanks. BMM leverde niveaumeters op de Union X (fabricaat K-Tek), druksensoren, temperatuursensoren, hoogniveau-overvulbeveiligingen met alle daarbij behorende randapparatuur. Eveneens in het systeem geïntegreerd zijn de overvulbeveiligingen voor de ballasttanks alsmede het gasdetectiesysteem voor de verblijven, stuurhuis en machineruimten.
De software die op de ladingcomputers draait, is ontwikkeld in eigen beheer en is voorzien van een uitgebreid arsenaal aan rekenmethodieken en rapportagemogelijkheden die gangbaar zijn in de gastankvaart. Die software is het resultaat van twintig jaar ervaring die Menno van den Berg in de gastankvaart heeft met procesautomatisering. De installatie die BMM op de Union X heeft geplaatst, is maatwerk. In de gastankvaart heeft iedere rederij een duidelijke eigen visie op de manier waarop een
systeem als dit dient te functioneren, veel meer dan in de ‘gewone’ tankvaart. De crux is om het sys­teem zo veel mogelijk aan te laten sluiten en in overige systemen welke op de ladingbehandeling van invloed zijn te integreren. BMM is pas tevreden als u dat bent!

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -