Onderweg naar Antwerpen geen files, in de stad alle verkeerslichten op groen, een vriendelijke medewerker van de Noord-Natie verzorgt voor ons een pasje waarmee we toegang tot de terminals krijgen. De uitleg die hij ons gaf om via de kortste route bij het nieuwe estuaire mts Inventory te komen, blijkt waterdicht. Als we aan boord de hand schudden van kapitein Antoine Castelijns nodigt hij ons meteen uit voor een tas koffie. Het leven kan zo aangenaam zijn…
(foto’s Hans Heiligers)
Antoine loodst ons naar de woning waar we kennismaken met zijn echtgenote Marina Wijkmans. Zij is bezig met de voorbereidingen voor het eten en geniet volop van haar nieuwe woon- en werkomgeving. De bemanning heeft een tweede woning op het achterschip maar voor het eten wordt er altijd gezamenlijk bij haar aan de keukentafel aangeschoven; er is voldoende ruimte en gezelligheid.
Zo te zien is de hectiek van de afbouwperiode verleden tijd en staan alle ogen weer gericht op de daagse praktijk van het varen. En van kindsbeen af is Antoine dat niet anders gewend; zijn ouders voeren ook op de tankvaart.
TeamCo Shipyard
Castelijns kreeg vorig jaar van zijn werkgever te horen dat het schip waarop hij tot dan bijna zeventien jaar had doorgebracht, uit de vaart zou gaan. Het zou worden vervangen door een estuaire nieuwbouw.
Antoine heeft al eerder zijn verdiensten geleverd tijdens de afbouw van mts Tanzanite. Nu kreeg hij voor een paar maanden opnieuw het petje op dat bij die functie past en daarmee heeft hij met veel plezier in Heusden gewerkt.
TeamCo Shipyard heeft daar op de bekende wijze alles verricht wat nodig is om in het bezit te komen van de juiste certificaten die bij een tankschip type C-2-2 van 110 x 11,45 meter en 3.676 ton horen. Wij zijn benieuwd hoe het stoere stuurhuis er van binnen uitziet. Als we van de lessenaar foto’s maken, vindt Antoine het jammer dat er nog wat werk aan de vensters te verrichten is: de lijsten ontbreken. Voor het overige krijgt het werk van Willemsen een ruime voldoende. Een mooie werkplek met goed zicht en een ruim kantoor. En de espressomachine: of we er nog eentje lusten.
Tiberius Kaiser
Later bekijken we het complete schip. Het leidingwerk is in overleg met casco-ontwerper Kaiser tot stand gekomen en op de werf in Orsova (Roemenië) gebouwd. We bedoelen Tiberius Kaiser uit Erlenbach (D) die vroeger in dienst was van Schiffswerft Ebert uit Neckarsteinach. Zijn goed doordachte onderwaterlijnen staan borg voor energiezuinige weerstand en zijn terug te vinden op veel vergelijkbare nieuwbouwschepen.
De Inventory is uitgerust met tien tanks met een inhoud van 380 m3. Naast de bemanning zorgen twee EPS Bornemann-pompen van 500 m3 per uur en een Van Wijk-bunkergiek voor een goede doorstroming van de orders. Ook voor het voorschip heeft Kaiser zijn tekenwerk doordacht en vooral praktisch uitgevoerd. Op de foto zien we drie door Teus Vlot geleverde Scania’s. De Verhaar Omega boegschroef is net niet te zien.
Elitra
Later op de dag spreken we nog met Erik Verstraeten, die we voor het laatst afgelopen zomer in Antwerpen hebben gezien tijdens de doop van de tankschepen Integrety en Eternity. Het estuaire mts Inventory is turnkey geleverd aan Amelie Shipping S.A.R.L. uit Luxemburg.
“Het mts Inventory betekende de vierde nieuwbouw binnen een periode van vijftien maanden”, zegt Erik. Hij is zeer te spreken over het schip.
We complimenteren hem daarmee en zeggen dat ook wij onder de indruk zijn van het lijnenspel van het schip en het robuuste stuurhuis waarmee het een echte estuaire is geworden. Erik vertelt dat het voor de estuaire vaart in staal is uitgevoerd en dat het vanaf de werf in Orsova is meegeleverd. “In combinatie met de brug is dat wel zo veilig”, zegt hij.
En die veiligheid vult ook het visitekaartje van tankvaartrederij en bevrachtingskantoor Elitra B.V. dat strategisch tussen de Belgische en Nederlandse havens in Breda is gevestigd. We maakten daar op kantoor al eens kennis met Hans Aanen die een stevig netwerk heeft voor bunkerwerkzaamheden, zowel langs de kust in Nederland en België als het ARA-gebied.
Ook dit schip zal voor hen gaan varen en daarmee ruimschoots kunnen voldoen aan de strikte veiligheidsnormen en stipte dienstverlening die Elitra zijn relaties binnen de ISO-certificeringen biedt.
(Hans Heiligers)