Unilever wil bij zijn vervoerders LNG stimuleren als brandstof. Daarvoor ondertekende het Nederlands-Britse voedingsmiddelenconcern een 3-jarig contract met het Innovation & Network Executive Agency (INEA) van de Europese Commissie. Dat contract behelst een Europese LNG-infrastructuur voor zwaar internationaal wegvervoer. Maar ook de binnenvaart is in beeld bij Unilever.
Unilever heeft als doel zijn logistieke CO2-emissies met 15 tot 20% te verlagen door vervoerders te kiezen die LNG als brandstof gebruiken. “Waar het kan gaan we vervoerscontracten omzetten naar bedrijven met LNG aangedreven trucks en schepen”, zei Paul de Jong in december op een bijeenkomst van het Nationaal LNG Platform. Hij is verantwoordelijk voor de Europese logistiek van Unilever.
Connect2LNG
Unilever leidt het Connect2LNG-consortium. Dat vertegenwoordigt zowel de vraag- als aanbodzijde van LNG. Deel van het project is de bouw van 5 LNG-tankstations langs de belangrijkste Europese transportroutes in Frankrijk en Duitsland. De Europese Commissie steunt het project met een bedrag van 4,5 miljoen euro. Dat geld komt uit de Connecting Europe Facility (CEF). Dit transport- en infrastructuurprogramma richt zich op duurzaam, efficiënt multimodaal transport binnen de belangrijkste Europese corridors.
Het Connect2LNG-consortium vertegenwoordigt de logistieke keten en bestaat uit de bedrijven CHEP, Iveco, ENGIE en 4 logistiek dienstverleners DHL, Gilbert de Clercq, Perrenot en Vos Logistics. Het project sluit aan op de ambities van het Unilever Sustainable Living Plan, zoals het verlagen van CO₂-uitstoot. LNG zorgt voor minder uitstoot van CO₂, NOx, en fijnstof en minder lawaai.
Het Innovation and Networks Agency (INEA) is het orgaan van de Europese Commissie dat de supervisie heeft over de uitvoering van het project. Directeur Dirk Beckers zegt: “De milieu-impact van wegtransport verminderen en tegelijk alternatieve brandstoffen promoten, dat vormt de kern van wat de Connecting Europe Facility (CEF) wil bereiken met de instrumenten die haar ten dienste staan.”
Stap zetten
“Met het stimuleren van de overgang naar het gebruik van alternatieve brandstoffen neemt Unilever een leidende rol in het verduurzamen van de transportsector”, aldus Jan Zijderveld, President Europa bij Unilever. “LNG is een schoon en veilig alternatief. Door haar schaalgrootte kan Unilever een positief signaal afgeven om zo een fundamentele verandering in de transportsector tot stand te brengen. Wanneer wij een stap zetten, zullen anderen volgen en dat zal transportbedrijven en brandstofleveranciers de kritische massa geven die ze nodig hebben en daarmee het vertrouwen om ook een stap te zetten.”