- Advertentie -
- Advertentie -
HomeColumn Twijfel

 Twijfel

- Advertentie -

Delen

Zeker weten doe je niks. Garanties? Ja, als je een iPod koopt, het eerste half jaar. Voor de rest is het leven uiterst onzeker sinds René Descartes ons heeft voorgehouden dat niets vaststaat en je overal aan moet twijfelen. Hoe weet ik dat ik besta? Vroeg hij zich af en juist die vraag was voor hem het bewijs van zijn existentie. Immers, cogito ergo sum, ik denk dus ik besta. De moeite waard om eens bij stil te staan. Zijn die files nog ergens goed voor.

Je gaat soms aan jezelf twijfelen als je weer ergens op een publicatie stuit over CO2-uitstoot. Het Havenbedrijf Rotterdam is heel correct met publiceren hierover. Als ze het hebben over NOx en fijnstof dan schrijven ze over ‘luchtvervuiling’, maar CO2 wordt apart genoemd, omdat kooldioxide de facto geen vervuiling is van de lucht. Het is gewoon een bestanddeel van de lucht en wezenlijk in de wisselwerking en uitwisseling van gassen tussen plant en dier.
Wij mensen zijn er echter niet zo gelukkig mee als er teveel van in de lucht komt. Je kent het riedeltje intussen wel. Dampkring houdt met hoog gehalte CO2 warmte langer vast, waardoor aarde opwarmt en zeespiegel stijgt en uitgestrekte gebieden door droogte onbewoonbaar worden. Dat is niet erg voor het milieu, dat is erg voor ons, want de groeiende wereldbevolking kwam toch al plek tekort op dit eenzaam in het universum rondtollende bolletje.
Het biedt natuurlijk ook prachtige kansen. De ijsberen moeten een veilig heenkomen zoeken, want de scheepvaart kan straks over de poolroute varen. En kijk niet boos naar de binnenvaart want wij stoten veel minder CO2 uit dan het wegvervoer. Dat was altijd al zo, dat is nog zo en dat blijft zo, omdat je veel minder brandstof nodig hebt om een TEU of ton per schip te vervoeren dan per truck.
Terug naar het Havenbedrijf. Op hun site (portofrotterdam.com) trof ik een – overigens door ECT opgesteld – staatje aan over de verschillen in CO2-uitstoot bij het vervoer van een container van 15 ton. Een staatje ter promotie van het ECT-product European Gateway Services, waarbij echt heel behoorlijk ingezet wordt op intermodaal vervoer over water en spoor. Gebaseerd op cijfers van CE Delft (een soort denktank annex onafhankelijk onderzoeksbureau – maar hoe zeker is ‘onafhankelijk’?) toont het lijstje dat een container naar Amsterdam per schip 117 kilo minder CO2 in de lucht perst dan een vrachtauto dat doet. Naar Venlo scheelt het 230 kilo. Maar kijk nou, als je het per trein doet, scheelt het naar Venlo zelfs 286 kilo CO2. Ik wil de condities weleens zien waaronder dat vervoer dan plaatsvindt. Ik neem aan dat er geen dieselloc voor wordt gespannen.
Ik vind het mooi hoor, die strenge wijze waarop we naar het vervoer kijken. Gaan we dan als we meer per schip of spoor doen, minder CO2 uitstoten. Dat natuurlijk ook weer niet. We ‘compenseren’ dat verlies aan uitstoot zo gauw mogelijk door zoveel mogelijk goederen aan te trekken en te vervoeren. Dat vervoer zit in onze genen, zeggen we dan.
Nou is het natuurlijk vloeken in de kerk in een vervoerssector, maar ik vrees dat je maar op één manier zeker kan zijn dat er minder CO2 in de lucht komt en dat is als we met z’n allen ophouden als gekken goederen te vervoeren. Want als je ultieme doel is zoveel mogelijk te vervoeren, dan kun je tegen de klippen op bezuinigen op CO2-uitstoot, dan gaat die zeespiegel straks echt over de wering heen. Daar twijfel ik geen moment aan.

Michel Gonlag

Delen

- Advertentie -

Meer

Vorig artikel
Volgend artikel

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -