- Advertentie -
- Advertentie -
HomeColumnEén organisatie

Eén organisatie

- Advertentie -

Delen

In de stukken van Verberk brak je je nek over de inhoudelijke tegenspraken, hij beledigde de hele sector en alle professionals erin tegenover de rest van de wereld, sloopte de jarenlang zorgvuldig opgebouwde respectvolle positie van de binnenvaart en kwam uiteindelijk tot de conclusie die elke binnenvaartliefhebber met een beetje verstand bij zijn aantreden driekwart jaar eerder al had voorspeld: al die zelfstandigen moeten wat meer samenwerken. Dan kunnen ze veel meer bereiken. Hij had dus ruim een half jaar nodig gehad om een deur nog wat verder open te trappen. Hij kwam vervolgens met wat nogal voor de hand liggende aanbevelingen, die in feite ook een herhaling zijn van de aanbevelingen van tal van eerdere onderzoeken. Behalve dat malle transitiecomité, een soort geforceerde overgangsfase tussen niet en wel samengaan van organisaties. Bedoeld voor de overgang van de drie clusters naar één gezamenlijke vertegenwoordiging van de sector. Ingevoegd door Verberk omdat hij de onmiddellijke vorming van die ene club niet zag zitten. Ach, we zullen maar zeggen dat hij dat dan wel goed gezien heeft. En als al de stof rond dit nieuwe initiatief is neergedwarreld, zien we dat de drie partijen die al een jaar of tien met elkaar praten, nu weer met elkaar zitten te praten. Ik hoor (lees) wel een hoop meningen, maar ik zie geen nieuwe ingrediënten, geen nieuwe impulsen, waardoor die groep voorzitters zegt: en nou alle hamers op tafel en we slaan samen die spijker erin. Ik hoop eerlijk gezegd dat er de komende tijd iemand twittert of een ingezonden stuk stuurt met: “Nou dan ben je hartstikke doof en blind, Gonlag, want bla bla bla, en dat hadden we echt nog nooit eerder gehoord.”
Ik ben benieuwd.
Wat mij verbaast is dat iedereen Verberk serieus neemt en er in mee gaat dat als er maar één organisatie is, de structuur van de binnenvaart ineens verbetert. Hij heeft letterlijk tegen mij gezegd: als de organisaties beter samenwerken, gaan de schippers dat ook doen. Ik vind dat op z’n zachts gezegd niet zo vanzelfsprekend. Ik ben erg benieuwd naar dat onderzoek naar (het ontbreken van) de bereidwilligheid bij schippers om een organisatie geld te geven om hen te vertegenwoordigen. Als een meerderheid zegt dat dit komt omdat er zoveel verschillende organisaties zijn die alleen maar ruzie maken, ligt er wel een soort van link (volkomen onterecht overigens, want zoveel ruzie is er niet onderling) al verdenk ik er velen van dat ze dit als excuus aanvoeren om goedkoop mee te kunnen liften op de bagagedrager van anderen en wie weet om maar geen verantwoordelijkheid te hoeven dragen. Maar ook al zou er een link zijn, dan nog gaat het alleen over de mogelijke aanwas van de organisaties. De binnenvaart, dat blijven de ondernemers, de schepen, de vaarwegen, de lading en de markt. Dat verandert niet.

Michel Gonlag

Delen

- Advertentie -

Meer

Vorig artikel
Volgend artikel

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -