De bouw van de tweede sluis in de Waaslandhaven gaat na het bouwverlof van 2011 van start. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen startte eind vorige week de formele aannemingsprocedure voor de bouw op. De bouw van de sluis zal uiteindelijk worden uitgevoerd voor rekening van de SPV, die een dochter is van de recent opgerichte NV Vlaamse Havens en waarvan het Havenbedrijf meerderheidsaandeelhouder is. De sluis zou in 2016 operationeel moeten zijn.
De bouw van de tweede sluis wordt een van de grootste infrastructuurprojecten die Vlaanderen de komende jaren zal kennen. "Met de formele opstart door het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen van de aannemingsprocedure voor de realisatie van de tweede sluis Waaslandhaven wordt een zeer belangrijke stap gezet in het voorbereidingstraject van dit cruciaal infrastructuurwerk. De realisatie van een bijkomende grote sluis als verbetering van de maritieme toegang tot de Linkerschelde-oever is van bijzonder belang voor de concurrentiepositie van de haven van Antwerpen in de toekomst", aldus Vlaams minister van Hilde Crevits.
Zelfde afmetingen als Berendrechtsluis
De tweede sluis is noodzakelijk voor de ontsluiting van de Linkerschelde-oever. De nieuwe sluis zal dezelfde afmetingen hebben als de Berendrechtsluis, die momenteel de grootste zeesluis ter wereld is, maar zal dieper liggen. Daardoor kunnen, in geval van zelfde waterpeil op de Schelde, dieper gelegen schepen versast worden naar de achterliggende dokken. Op die manier kan de beschikbare waterdiepte in het dokkencomplex op Linkeroever beter gevaloriseerd worden.