- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwTweede dubbelwandige sloplichter voor ISD

Tweede dubbelwandige sloplichter voor ISD

- Advertentie -

Delen

Voor International Slop Disposal (ISD) is bij Bijlsma in Lemmer de Hydrovac 11 als tweede volledig dubbelwandige sloplichter afgebouwd. Het schip volgt op de eerder dit jaar bij De Groot in Moerdijk afgebouwde Hydrovac 10. Met de dubbelwandige constructie voldoen beide tankers aan de toekomstige wetgeving. ISD ziet de investering in de Hydrovac 10 en 11 als een vorm van maatschappelijk verantwoord en milieuvriendelijk ondernemen.

De sloplichter Hydrovac 11, type N gesloten (N 2.2) heeft als afmetingen 35 x 6,40 x 2,24 meter en beschikt over zes ladingtanks met een totaal capaciteit van 300 kuub. De laad- en lossnelheid is 200 kuub per uur. Een noviteit aan boord van de Hydrovac 11 zijn de vast gemonteerde blusmonitoren. Het vermogen van de hoofdmotor is 334 pk en van de boegschroef 104 pk.

Burando
ISD maakt deel uit van Burando Maritime Services. Burando is met zijn diverse activiteiten marktleider en vooraanstaand dienstverlener binnen de maritieme sector.
De activiteiten zijn ondergebracht in twee divisies; Burando Oil Logistics (BOL) en Burando Maritime Logistics (BML). BOL is actief in het vervoer en de op- en overslag van zware stookoliën en bestaat uit FTS Hofftrans en Service Terminal Rotterdam. BML biedt schepen een one-stop-shop-concept voor allerhande diensten. De bedrijven bevinden zich op het terrein van Service Terminal Rotterdam-Botlek aan de Torontostraat (havennummer 4550).
Een van de bedrijven die onder BML vallen is International Slop Disposal, marktleider op het gebied van inzameling van vloeibare maritieme en offshore afvalstoffen in de haven van Rotterdam. Het bedrijf bestaat sinds 1983 en heeft een vloot van elf schepen, waaronder drie bilgeboten.

Sloplichter
Een sloplichter is een tankschip dat vloeibare scheepsafvalstoffen inzamelt, zoals bilgewater, sludges en waswater dat is vervuild met minerale olie en chemicaliën. PR & marketingmedewerker van Burando Maritime Services is Robin Baris. Hij vertelt: “We kunnen de zes tanks separaat houden en kunnen bij de Afvalstoffen Terminal Moerdijk (ATM), waar we alles naartoe brengen, een goede afwikkeling waarborgen.”

(foto’s Jan Hoek)

“Het is begrijpelijk dat voorkomen moet worden dat de Hydrovac 11 met een dergelijke lading bij een calamiteit lek zou slaan en de lading in het oppervlaktewater terecht zou komen. Daarom hebben we gekozen voor een dubbelwandige constructie. Als ISD lopen we vooruit op wetgeving die in de nabije toekomst tot het gebruik van dubbelwandige tankers voor het vervoer van oliehoudende vloeistoffen zal verplichten. Onze enkelwandige vloot zullen wij op termijn dan ook gaan vervangen.”
De Hydrovac 10 en 11 worden ingezet voor de zeescheepvaart in het Rotterdams havengebied. Robin Baris: “Ook in de binnenvaart zijn we actief. Zo’n vier jaar geleden hebben we met de SAB (Stichting Afvalstoffen Binnenvaart) een contract afgesloten waarin is vastgelegd dat ISD met onze drie bilgeboten zowel vaste als vloeibare afvalstoffen inzamelt; het werkgebied loopt vanaf de Maasvlakte tot Krimpen aan den IJssel.”

Verbetering
Evenals bij de Hydrovac 10 komt het casco van de Hydrovac 11 uit Rusland. Robin Baris vertelt over de afbouw: “Bij Bijlsma is de sloplichter tot in detail piekfijn en strak afgebouwd. De Hydrovac is door de kleuren wit en blauw, het grijze dek en het oranje dak op het water een herkenbaar Burando-familielid.”
“De dubbelwandige Hydrovac 10 en 11 zijn in de sector van scheepsafvalstoffeninzamelaars innovatieve en revolutionaire verbeteringen op het gebied van veiligheid en milieubescherming. Hoewel de toekomstige regelgeving nog onduidelijk is, gaan we als ISD zeker door met het dubbelwandig maken van onze vloot.”

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -