In opdracht van ‘vaste klant’ Oeltrans uit Hamburg leverde Groningen Shipyards onlangs de gloednieuwe tanker Marie af. De Marie is het standaardmodel 85 meter-schip van Groningen Shipyards met als opvallendste uitbreiding van de standaarduitrusting een thermische olie-installatie. Het is dan ook de bedoeling dat de 9,50 meter brede tanker met name wordt ingezet voor het transport van zware olie.
Het casco van de Marie is gebouwd op de werf Renod Stocznia in het Poolse Dobrzen. Hoewel Groningen Shipyards zelf specialist is in het metaalwerk en de naastgelegen Groningen Scheepsbouw Combinatie exclusief casco’s bouwt voor Groningen Shipyards, betrekt de werf in Waterhuizen ook jaarlijks een casco van Renod Stocznia. Dit vanwege de persoonlijke relatie van directeur Daniël Gausch met de Poolse werf, die ooit ontstond bij de bouw van een voorschip voor een van Gausch’ schepen.
De bouw in Polen gebeurt geheel onder auspiciën van Groningen Shipyard, met Nederlandse tekeningen. Inmiddels heeft Groningen Shipyards drie casco’s laten bouwen bij Renod Stocznia.
Kind aan huis
De afbouw van de Marie gebeurde aan het Winschoterdiep. Groningen Shipyards coördineerde dat, waarbij werd samengewerkt met onderaannemers die allemaal min of meer kind aan huis zijn op de Waterhuizer werf. De inbouw van de machinekamer kwam voor rekening van Marine Cluster Friesland. Schreinerei Markus Leder in Erlenbach leverde het stuurhuis en betimmerde dat, evenals de woning. G. Theodor Freese GmbH & Co uit Bremen verzorgde het schilderwerk.
De Marie is uitgerust met een Mitsubishi S12R hoofdmotor van 1278 pk. De boegschroef is een elektrisch aangedreven Verhaar Omega. Het leidingwerk is casco gebouwd en afgebouwd door Deymann Rohrbau uit Haren (Ems). De roeren zijn – net als de ankers, kettingen en schroefasinstallatie – geleverd door Heinrich Harbisch Schiffswerft in Duisburg. Eveneens uit Duisburg komen Steger und Windhagen (leverancier van de ankerlieren) en Kadlec & Brödlin, dat de elektra aan boord installeerde. De scheepsuitrusting wordt verzorgd door Bunkerstation Heijmen uit Millingen aan de Rijn.
Vertrouwd
Over de relatie met de veelal Duitse onderaannemers zegt bedrijfsleider Hilbrand Guikema van Groningen Shipyards: “Wij werken graag met vaste onderaannemers. Je leert elkaar kennen en doordat je met elkaar vertrouwd raakt, lever je beter en sneller werk.”
“Dat het gaat om vooral Duitse onderaannemers, heeft vanzelfsprekend te maken met de Duitse directie van onze werf. Zij zijn al heel lang actief in de scheepvaart en hebben eerst in hun eigen relatienetwerk gezocht toen ze hier begonnen. Vanwege onze zeer strakke planning, ligt de druk hier vaak hoog. Wij eisen behoorlijk wat van onze onderaannemers en wie het aan kan, krijgt vertrouwen.’’
Guikema vertelt dat de orderportefeuille van Groningen Shipyards voor 2011 goed gevuld is. “Er lagen hier dit jaar gemiddeld vier tot vijf schepen voor de wal en dat zal komend jaar niet anders zijn”, zegt hij. “Dit jaar bouwden we hier veertien schepen af, waarvan we in tien gevallen ook het casco bouwden. Drie casco’s kwamen van de buurman, Groninger Scheepsbouw Combinatie, en het casco van de Marie dus uit Polen.
(foto’s Jan Johan ten Have)
De laatste tewaterlating van 2010 was vorige week. Bouwnummer 121, de tanker Europa, ging 10 december te water.
“De eerste tewaterlating van 2011 staat gepland in week 7, als bouwnummer 123 (tanker Fenne) te water gaat. Dit is een nieuw ontwerp: 110 bij 11,50 meter, met een verhoogd middenschip en negen in plaats van acht ladingtanks.
Na bouwnummer 122 (eveneens een 110 x 11,50 meter-schip) volgt 124. Dat is een geheel nieuw ontwerp van Ankerbeer, een tanker met een lengte van 110 meter en een breedte van 13,50 meter.”
“Verder is bouwnummer 125 besteld, is Groningen Shipyards in verregaande onderhandeling met een kustvaartrederij over de bouw van zes drogeladingcoasters en zijn de besprekingen met een vaste klant gaande over een vervolgopdracht.”
Schroevendok
Een nieuwe ontwikkeling bij Groningen Shipyard is het ontwerp en de bouw van een schroevendok. In eerste instantie ontwierp tekenbureau Groenendijk en Soetermeer in Rotterdam dit 30 meter lange, drijvende dok voor eigen gebruik door Groningen Shipyards bij de montage en demontage van schroeven, roerwerk en herstel van achter- en voorschade. Inmiddels heeft zich echter ook een Duitse werf gemeld voor een door Groningen Shipyards gebouwd schroevendok.
Eveneens nieuw voor Groningen Shipyards is dat de werf zich met ingang van volgend jaar ook stort op de ombouw van tankers van enkel- naar dubbelwandig. De eerste ombouw is die van de Paris, die in januari van start gaat. Ook de tweede en derde ombouworder heeft Groningen Shipyards inmiddels binnen.
“Behoorlijk ingrijpende klussen, waar per schip zes- tot achtduizend manuren in gaan zitten”, legt Guikema uit. “De dekken worden opengesneden en er worden nieuwe tanktops en langswanden geplaatst. Het gaat om een ingreep die lucratief kan zijn voor schepen tot een jaar of twintig. De ombouw van enkel- naar dubbelwandig voeren wij uit met een compleet nieuwe groep mensen, met heel veel ervaring in de scheepsbouw.”
Met de ombouw van enkel- naar dubbelwandig heeft Groningen Shipyards een primeur voor de noordelijke scheepsbouw. “We zijn in deze regio de eerste werf die hiermee begint. We willen een allround werf worden. Je kunt niet in de toekomst kijken en bent als nieuwbouwwerf behoorlijk afhankelijk van economische omstandigheden. Uitbreiding van de activiteiten maakt ons minder kwetsbaar. Bovendien kunnen we flexibeler inspelen op de markt.”
(Jan Johan ten Have)