- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwEerste nieuwbouwschip voor Gerrit Oosterom

Eerste nieuwbouwschip voor Gerrit Oosterom

- Advertentie -

Delen

Als eerste van de twaalf casco’s die het ponton l’Avenir op 26 april vanuit China bij Hoek van Holland binnenbracht, is drogeladingschip de Troubadour van eigenaar Gerrit Oosterom uit IJsselmuiden op 19 oktober in de vaart gebracht. Het casco van het bij Teus Vlot Diesel & Marine te Sliedrecht turnkey bestelde schip van 135 x 11,45 meter is geleverd door Concordia Shipyards uit Werkendam.
De Troubadour (zingende reiziger) is het eerste nieuwbouwschip voor de 50-jarige Oosterom, die al sinds zijn 15e jaar actief is in de binnenvaart. Het schip is uitgerust met twee 12-cilinder Mitsubishi-hoofdmotoren van 1278 pk elk, twee spudpalen en twee Scania DC16 boegschroeven van 570 pk bij 1800 toeren.

Eigenaar Gerrit Oosterom (links) en matroos Roman Bartos. (foto’s Jan Hoek)

Volgens eigen zeggen vaart eigenaar Gerrit Oosterom heel graag en doet hij zijn werk vaak zingend. De elektriciens van Teus Vlot Scheeps Electro hebben de Troubadour geïnstalleerd volgens de hoogste eisen op het gebied van techniek. Ook Hoogendoorn Scheepsbetimmeringen heeft het door echtgenote Betsie Oosterom ontworpen interieur geheel naar wens verzorgd. Ander positief nieuws is dat Gerrit Oosterom op dit moment goed werk heeft. Inderdaad: allemaal redenen om zingend je werk te doen. De Troubadour is dan ook een passende naam voor deze 3959 ton metende gigant.

Onverwacht
Gerrit Oosterom begon zijn actieve carrière in de binnenvaart 35 jaar geleden op de Johanna, het beunschip van zijn vader Huibert. “Mijn vader was tot zijn 50e jaar boekhouder en werd toen nogal onverwacht schipper”, vertelt Oosterom. Op zijn 22e nam hij de Johanna van zijn vader over. Er zouden nog acht uit de vaart gekochte beun- en drogeladingschepen volgen. Zijn tiende schip is dan ook zijn eerste nieuwbouwschip.
Op 17 november is de Troubadour even terug bij Teus Vlot voor de eerste servicebeurt aan de motoren. De Troubadour heeft de eerste maand drie goed verlopen reizen achter de rug; grindvervoer van de Maas naar Rotterdam, cellulose van Vlissingen naar Duitsland en lava van Andernach naar Utrecht.

Stress
Op de vraag hoe zijn eerste nieuwbouw is bevallen, antwoordt Oosterom: “Het is me niet meegevallen en zorgde voor heel veel stress. Ik had in eerste instantie bij iemand een Russisch casco gekocht en die Nederlander heeft me flink beduveld. Het casco kwam maar niet, ik kreeg van die man onduidelijke reacties op mijn vragen en uiteindelijk ben ik alleen naar de Russische werf gegaan om te kijken hoe het er voorstond. Daar bleek dat er helemaal geen casco voor mij gebouwd werd. Dat heeft me heel veel geld en ellende gekost.”
“Ik heb uiteindelijk bij Concordia een Chinees casco gekocht en het schip bij Teus Vlot laten afbouwen. Ik heb altijd gesteld dat ik één keer in mijn leven een schip wilde laten bouwen en dat is uiteindelijk toch gelukt.”

Supermens
De in Kampen geboren Gerrit Oosterom wordt aan boord bijgestaan door de Tsjechische matroos Roman Bartos, die al acht jaar bij Oosterom op de loonlijst staat. Echtgenote Betsie woont aan de wal in IJsselmuiden en verdient de kost als lerares. Daarnaast doet zij de boekhouding en ontwierp ze het interieur van de Troubadour.
“Mijn vrouw is van alle markten thuis; een echt supermens”, vat een trotse Oosterom samen. Hij ziet bij hun drie kinderen geen opvolger. “Onze oudste zoon Huibert (24) werkt in de makelaardij, dochter Henriëtte (25) is lerares en zoon Peter (14) wil later, net als mijn schoonvader, boer worden. Ik zal dus zelf nog een tijd door moeten varen.”
In de zeer ruime, door Kampers geleverde, stuurhut is de lessenaar uitgerust met een 2-draadsbesturingsysteem met touchscreen, gebruikmakend van glasvezelkabel. Verder zijn er aan boord onder andere een AIS-transponder en twee rivierradars, hoogwaardige kleurencamera’s met verwarming en zoomfuncties en de ‘volgschotel’ Travel Vision Duo. Het maakt het varen op de Troubadour een aangename bezigheid. Mocht u de komende tijd vanaf een droge ladingschip luid horen zingen, dan zou het best eens ‘troubadour’ Gerrit Oosterom kunnen zijn.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -