Vanaf vrijdag 15 juni test Rijkswaterstaat een maand lang slimme camera’s langs het Prinses Margrietkanaal in Friesland. “We testen of de software die is aangesloten op de camera’s in staat is afwijkende situaties te detecteren, zoals te snel varende (speed)boten.”
In eerste instantie wil Rijkswaterstaat met de tests de slimme camera’s verbeteren om in de toekomst gericht met de camera’s te kunnen handhaven of problemen op de vaarweg sneller te herkennen.
Vaargedrag
Rijkswaterstaat zet de camera’s tussen Grouw en Terherne. De camera’s meten de snelheid van een op het Prinses Margrietkanaal varend schip.
“Naast het water plaatsen we een ledbord, waardoor schippers direct kunnen zien hoe snel ze varen. Daarmee willen we schippers bewust maken van hun vaargedrag en op die manier duurzaamheid en veiligheid bevorderen. Een lagere snelheid betekent minder uitstoot van CO2.”
Op het kanaal geldt een maximumsnelheid van 12,5 kilometer per uur. Door middel van een controlemeting kijkt Rijkswaterstaat of schippers hun snelheid hebben verlaagd.
In de toekomst wil Rijkswaterstaat de metingen ook gebruiken om de snelheid van het schip en het bedienen van bruggen en sluizen op elkaar af te stemmen.
Scheepstypes herkennen
In 2017 heeft Rijkswaterstaat een eerste experiment gedaan met een camerawagen met een slimme camera voor digitaal toezicht. Daarbij werd gekeken naar twee elementen: te snel varen en het varen in verboden gebieden.
Die test vond plaats op de kruising van het Hollandsch Diep en de Dordtsche Kil. Daaruit bleek dat de software verder moest worden ontwikkeld om bijvoorbeeld scheepstypes te herkennen. “Ook concludeerden we dat de kwaliteit van de camerabeelden beter moest”, aldus Rijkswaterstaat. “Die leerpunten hebben we nu verwerkt in deze test.”