- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsTegels Wilfordkaai vanaf water bevoorraad

Tegels Wilfordkaai vanaf water bevoorraad

- Advertentie -

Delen

De Wilfordkaai in Temse wordt momenteel opnieuw aangelegd. Voor de aanlevering van tegels en andere bestratingsproducten zouden 31 vrachtwagens nodig zouden zijn geweest. In plaats daarvan zette producent Ebema-Stone&Style één binnenschip in.

Dat schip, de Oorderdam, legde heen en terug een reis af van 240 kilometer: een besparing van 7.740 kilometer wegvervoer. De Vlaamse minister Ben Weyts van Mobiliteit is tevreden: “De binnenvaart is een ijzersterk alternatief voor de file”, zegt hij.

Het is de eerste keer dat Ebema-Stone&Style afgewerkte prefab-producten levert over water. Vroeger maakte het bedrijf alleen voor het transport van bulk gebruik van de binnenvaart. Maar de binnenvaart biedt steeds meer mogelijkheden, voor steeds meer verschillende goederenstromen, promoot Weyts. “Ze hebben gewoon eens de berekening gemaakt. Wat bleek? Via het water waren er geen 31 vrachtwagens nodig. En er moesten plots veel minder kilometers afgelegd worden. Ik hoop dat dit mooie voorbeeld vele andere bedrijven kan inspireren. Staar je niet blind op de file aan de voordeur, maar kijk ook eens naar de blauwe boulevard van water die openligt aan de achterdeur.”

 

De pallets met bestratingsmateriaal werden in Zutendaal geladen.

Logische keuze

Vervoer over water was een logische keuze. De bestratingsproducten voor de Wilfordkaai zijn een grote hoeveelheid hoogwaardige eindproducten, producent Ebema-Stone&Style is gelegen aan het Albertkanaal in Zutendaal en de bestemming in Temse ligt aan de Schelde.

De tegels, goten en boordstenen werden op 13 maart in Zutendaal geladen en op 14 maart bij hoogtij in Temse afgeleverd door de Oorderdam (1.700 ton laadcapaciteit). Het schip beschikt over een eigen kraan, speciaal voor het laden en lossen van pallets. Doordat ‘s ochtends aan de kaai in Temse een boot gezonken was, kon niet op de gelande plaats worden gelost. Dat moest 100 meter verderop gebeuren.

 

Pallets

“Dit biedt grote voordelen: minder file of vertraging, minder kans op ongevallen en door de stabiele ligging van het schip minder beweging van de vracht en dus minder kans op beschadiging”, zegt Jan Panis, afgevaardigd bestuurder van Ebema-Stone&Style.

“In totaal gaat het om 669 ton tegels, 74 ton goten en 24 ton boordstenen …767 ton in totaal”, rekent Romain Van Steerteghem van aannemer Ghemko voor. “Het kostenplaatje van het transport over water is erg interessant. Ik geloof rotsvast dat de binnenvaart nog veel kan betekenen voor de bouwsector. Dit innovatief transport van eindproducten op pallets is een slimme keuze, goed voor mobiliteit en milieu.”

De Oorderdam beschikt over een eigen kraan, speciaal voor het laden en lossen van pallets.

Aandeel binnenvaart vergroten

Ook voor de nieuwe fusieorganisatie De Vlaamse Waterweg, die sinds februari bestaat, is dit transport van Limburg naar Temse een mooi voorbeeld van het gebruik van de vaarweg. Gedelegeerd bestuurder Chris Danckaerts: “Door van twee waterwegbeheerders naar één te gaan, is er voor alle Vlaamse binnenwateren één aanspreekpunt. Dat vereenvoudigt heel wat zaken voor bedrijven op en naast het water.”

“De komende jaren hebben wij de expliciete ambitie om het aandeel binnenvaart in de transportketen beduidend te vergroten, in het belang van de mobiliteit in Vlaanderen. Met dergelijke voorbeelden willen wij nog meer ondernemingen overtuigen van de voordelen van transport over het water. Hierbij ambiëren we, naast de 3,5 miljoen vrachtwagens die de binnenvaart nu al van de weg houdt, een groei van 2,8 procent van de binnenvaart per jaar. Tegen 2030 houden we zo jaarlijks zowat 6 miljoen vrachtwagenritten van de weg.”

 

Promenade

De Wilfordkaai in Temse krijgt met dit project een ingrijpende make-over. Van een grijze, weinig aantrekkelijke plek met beperkt zicht op de Schelde verandert de kade in een verhoogde promenade langs het water. De volledige Wilfordkaai, van de brug tot de Molens van Temse, wordt opnieuw aangelegd met horecaterrassen, groenaccenten en parkeergelegenheid.

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -