Een nieuwe Damen Shoalbuster 3208 à raison van heel wat eurootjes zonder doop en feest in de vaart brengen, is vragen om ‘moeilijkheden’ volgens Jack Doodewaard. De ‘stuurman’ van Herman Senior Tug & Workboat Company houdt samen met zijn zoons Erwin en Chris de firma op koers.
Daarom was het donderdag 18 april weer feest bij Damen Hardinxveld-Giessendam. Onder grote belangstelling en begeleid door “Ik doop u, Teddy, en wens u én bemanning een behouden vaart”, zwierde de Colombiaanse medewerkster van Herman Sr, Ana Isabel Nossa Uribe, de fles champagne aan barrels. Applaus!
Zo zien de Doodewaards het graag: een charmante doopdame, familie, vrienden, collega’s, Damen-employees en zoveel mogelijk schemavrije crewleden van de in totaal zeven boten die de firma telt bij elkaar. Met een glas, een walking dinner en muziek natuurlijk.
Blinkend
Werken oké, maar een dankjewel naar álle medewerkers is bij deze firma ingeroosterd. “Neem nou Rex, hij is Filippijn en al acht jaar bij ons aan boord. Fijne jongen”, volgens Jack. “Kan je mee lezen en schrijven!”
Natuurlijk liet de Shoalbuster zich 18 april, blinkend van de Sigma-verf, van alle kanten bewonderen. De DMC-tuggerwinch, HS Marine-kraan, de hydropins van Tugpins voor pure werkveiligheid, allround lichtgewicht rubber fenders van Poly-Marine Service en het specifieke Damen-label van de boot maakten indruk.
Bampro creëerde het stuurhuis tot verkeerstoren met de VSAT (Very Sall Aperture Terminal), geschikt voor diverse communicatie, met name internet, telefonie en remote inclusief monitoring en management. Door de Seatel VSAT-schotels kan Bampro met de MTN airtime-overeenkomst opdrachtgevers zowel de hardware als een storingsvrije verbinding bieden.
De Haan maakt van de nacht een dag met zoeklichten en navigatieverlichting. De 2 x C32 Caterpillars van Pon zorgen voor 22 ton trekkracht. Een C9.3 is er voor de energie voor de hydraulische spierballen en twee John Deere’s leverde Dolderman voor de havensets.
Gewild
Met de geringe diepgang is deze Shoalbuster een gewaardeerd en gewild werkschip, dat in de wereldwijde offshore aan het werk is en van afstand herkenbaar aan het oranje signaal!
We spreken Jack Dodewaard in de coulissen van het feest. “Morgen liggen we op koers naar Harwich. Ik ben zelf aan boord. Voor Van Oord, die daar de haven op diepgang brengt, maken wij met het A-frame en dreg de hoeken en langs de kade schoon.”Op de vraag of het bouwen van een Shoalbuster inmiddels geen routine is geworden, antwoordt Jack Doodewaard: “Integendeel, geen boot is hetzelfde. Alles is nu met touchscreens, zelfs de knoppen: waar wil je dit/dat? Altijd weer doe je het, samen met de installateurs, opnieuw anders. Ook de nieuwe Damen-winch vraagt opletten! In scheepsbouw is verandering standaard.”
“Volgend jaar bouwt Damen een DP 2 Schoalbuster van 35 x 14 meter voor ons. De boot krijgt met 4 x C32 en hybride voortstuwing een trekkracht van 60 ton. Er wordt een PLGR-systeem op geïnstalleerd, geschikt om voor de kabellegger uit de bodem schoon te maken!”
Investeren en groeien
Investeren en groeien blijven noodzakelijk, vertelt hij. “Stilstaan kan vandaag de dag niet. We bouwen en verkopen. Vorig jaar nog hebben we de Albatros naar Turkije verkocht. Verder spelen we in op de vraag, die vermoedelijk door onze naamsbekendheid op ons
afkomt. Daarnaast zijn we innovatief, hebben we jong en modern materiaal en zijn we betrouwbaar in ons werk. Daar ben ik trots op, net als op het team!”
Zoon Erwin heeft het roer van een Multicat in handen, Chris leidt het kantoor en Jack draait het liefst een 4-weken-schema aan boord.