Mts Amstel duikt op uit de Kalkhaven

0

Het ene moment hangen de Cats nog in de Dolderman takels, het andere slaan ze de Oude Maas tot schuim. Teamwork en routine helpen… Vele schepen hebben reeds voor deze Amstel model gestaan, ofschoon Doldermans automatische piloot bij nieuwbouw altijd uit staat! Het accent ligt op klantspecifieke uitvoering.

Het groene signaal van het mts Amstel versterkt het imago van opdrachtgever Interstream Barging. De rivier Amstel stroomt, Amstel Gold schuimt en het gelijknamige fietsspektakel vindt in de Limburgse heuvels plaats. Ergo: de firma schildert meestal vaarwater op de boeiing, dus zal het historisch veel beschreven water hiermee wel vernoemd zijn.

Terug naar de inhoud: het 110 x 11,40 meter grote casco (type ECO-NOMY) leverde Gebr. de Jonge uit Kladovo. Nadat Den Breejen Ship­yard het onderwaterwerk en de schroefassen had geleverd, heeft hoofdleverancier Dolderman BV de tanker, inclusief alles uit de maritieme etalage en lichte chemie-business, geïnstalleerd.

In gesprek met Dolderman over ideeën of uitvoering, heb je al snel een deal. Je bent amper thuis of er is al iets bedacht om jouw firma of schip het imago te geven dat uniek is en waarin je je eigen identiteit herkent.

Het onderwatermodel van dit type is populair door zijn draagvermogen, snelheid en natuurlijk het gunstige brandstofverbruik!

Aqua Logic-roeren

Als voortstuwing plaatste Dolderman twee Caterpillars. De drie Aqua Logic-roeren manoeuvreren overeenkomstig de droom van elke kapitein.  PSI Piping BV installeerde het leidingwerk waarmee de bemanning, letterlijk ‘voor en achteruit kan’. Twee door EPS geleverde Bornemann HCi 210-pompen ondersteunen dat met 400 kuub per uur bij een werkdruk van maximaal 7 bar. Aan de tankmeting hangt het label van Hoveko.

Een schip is niet alleen maar lengte x breedte. Model, functie, veiligheid en innovatie binnen het raam van wetgeving en klasse… Een unieke uitvoering blijft altijd de uitdaging. Techniek krijgt hierin voorrang.

Kamerbrede luxe

Maar neem de stuurhut die Kampers Shipyard leverde en die duurzaam is afgewerkt met ‘kamer­brede luxe’ van Willemsen Interieurbouw & Scheepsbetimme­ring uit Huissen. Fantastisch vakwerk! De stuurhuistrap en de radarmast heeft Beerens beide in kwaliteit gepromoveerd. Duurzaamheid allround.

De glazen lessenaar van EMS, afgewerkt met rvs, oogt als hier een parel. Toegegeven: Elon Musk zit boordevol ideeën, maar EMS ligt op maritiem gebied langszij.
Het bedrijf is in elektrische installatie vernieuwend en focust op maximaal resultaat.
De Kalkhaven uit; rust in de ‘tent’. De eerste tuk is achter de rug. De warme pot op tijd op tafel. Het schema draait. Na afbouw, proefvaart, puntjes op de i en EBIS-checklist ben je niettegenstaande

Doldermans gerieflijke afbouw wel aan zo’n eerste reisje toe. Fleetmanger Rob van Doesburg houdt met zijn collega’s een vloot schepen in beweging. De technische dienst van Interstream Barging met ondersteuning van de eigen Safety Management Operations, begeleidde het nieuwbouwproject. Er volgt binnenkort nog een zusje van de Amstel!

tekst: Johan de Witte
foto’s: Binnenvaartkrant

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.