- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwRederij Groen en Maaskant Shipyards doen goede zaken

Rederij Groen en Maaskant Shipyards doen goede zaken

- Advertentie -

Delen

De doop van het seismische hulpvaartuig 7-Oceans vormt opnieuw een bewijs van de goede samenwerking tussen Rederij Groen en Maaskant Shipyards Stellendam. Vorig jaar bouwde Maaskant twee nieuwe schepen voor Groen. Dat jaar kreeg directeur Frits van Dongen ook opdracht voor de nieuwbouw van drie schepen. De 7-Oceans komt nu in de vaart. De 7-Waves wordt in oktober opgeleverd en in maart 2015 volgt de 7-Stars.

Opa Groen toost met zijn kleindochter na de doop van de 7-Oceans. (foto’s E.J.Bruinekool Fotografie)

Maaskant is de “huiswerf” voor de succesvolle rederij. ‘Onze bedrijven zijn min of meer samen groot geworden’, stelt Henk Groen. ‘Wij zijn inmiddels vrienden en doen samen zaken.’ Het wederzijds respect is groot. ‘In de bus op weg hiernaartoe heb ik Frits nog een compliment gemaakt voor de 7-Oceans. Schitterend werk. En petje af voor zulke medewerkers.’
Van Dongen op zijn beurt complimenteert Groen. ‘Dit is niet zomaar een rederij. Deze rederij floreert in een voor heel veel reders juist een moeilijke tijd. Ik hoop, eigenlijk ben ik ervan overtuigd, dat dit schip en de schepen die volgen hen heel veel succes zullen brengen.’

Kotter
De 7-Oceans en zijn toekomstige zusterschepen zijn ontworpen door het Deense bedrijf Vestvaerftet. Bij dat proces waren Rederij Groen en de uiteindelijke gebruiker Dolphin Geophysical nauw betrokken. Het ontwerp heeft veel weg van een kotter. ‘Groen heeft veel ervaring met kotters en die bevallen prima’, legt projectleider Ben Boot uit.
‘De rompvorm resulteert in een stabieler zeegedrag dan andere schepen bieden. En dat is heel prettig voor de bemanning.’ Ook de stuurhut staat meer naar voren dan gebruikelijk is voor dit type schepen. ‘Ook weer een kwestie van ervaring. Als iets in de praktijk goed bevalt, moet je dat handhaven.’
Boot geeft overigens alle complimenten voor het ontwerp direct door aan Vestvaerftet. ‘Zij hebben dit samen met Rederij Groen ontwikkeld. Daarop hebben wij geen invloed gehad. Het enige dat wellicht heeft meegespeeld is de ervaring van Groen met de door ons gebouwde en gerenoveerde schepen.’

Burgemeester Grootenboer-Dubbelman doopt de 7-Oceans.

Voor een optimale wendbaarheid is gekozen voor twee Veth-roerpropellers. ‘Deze worden aangedreven door een frequentiegeregelde elektrische motor’, vertelt Boot. ‘De dieselelektrische aandrijving is een volledig ander concept dan de twee schepen die wij vorig jaar hebben opgeleverd. Dat is gedaan omdat het bewakingsschepen zijn. De schepen worden jaarlijks circa 300 dagen ingezet met veelal een snelheid van 4 knopen. Dan is dieselelektrisch, ook wat betreft onderhoud, veel zuiniger. Het managementsysteem schakelt naar behoefte aggregaten af en bij. Dat werkt perfect.’

Diesel-elektrisch
De 7-Oceans is een nieuw diesel-elektrisch schip dat Maaskant heeft gebouwd. ‘Een uitdaging’, stelt Boot. ‘Koeling is dan een “hot item”. De elektromotoren watergekoeld, de vetinstallatie watergekoeld, de frequentieconverters watergekoeld. Dat is best spannend als je dan de eerste keer gaat varen. Het is allemaal uitgedacht. Maar dat is theorie. En die theorie moet zich bewijzen in de praktijk.’
‘Gelukkig bleek alles uitstekend te voldoen. Het werkt zelfs boven verwachting goed.’
Het schip wordt wereldwijd ingezet. ‘In verband daarmee hebben wij alle elektronische systemen uitgevoerd voor een A4-servicegebied. Hierdoor kan het schip, in combinatie met de ijsklasse, ook in de poolgebieden varen.’
‘De eerste tocht is naar de Barentszzee. Dat zal ze zeker goed doorstaan. Ze is opgewassen tegen de meest extreme vaaromstandigheden die je je kunt voorstellen.’

Oog voor het grotere geheel
Zowel Groen als Van Dongen hebben ook oog voor het grotere geheel. Wat maakt groei mogelijk? Hoe werkt de economie? Dat zijn vragen waarop ondernemers steeds weer het beste antwoord zoeken.
Als rasondernemer heeft werfdirecteur Frits van Dongen veel belangstelling voor wat hij noemt ‘de economische cirkel’. ‘Soms is die cirkel heel groot. Soms heel klein. In het geval van de bouw van de 7-Oceans is die cirkel heel overzichtelijk.’
Rederij Groen is een grote en belangrijke klant voor Maaskant. Zij hebben de bouw van de 7-Oceans aan ons toevertrouwd. Dit schip is bestemd voor Dolphin Geophysical. En dit bedrijf werkt voor grote oliemaatschappijen zoals Shell, BP en Exxon. Wij allemaal, zoals wij hier zitten, rijden straks weer naar huis. En als u dan brandstof tankt, betaalt u voor dit schip. De cirkel is rond. Zo simpel is het.’

Bewondering
Alles draait om samenwerking. En de samenwerking tussen Rederij Groen en Maaskant Shipyards is hecht. De werf verzorgt al vele jaren het onderhoud voor de volledige vloot van de rederij. Die vloot is in de afgelopen decennia voortdurend uitgebouwd en telt inmiddels 31 charterschepen en 25 schepen die voor de eigen rederij varen.
Groen startte samen met zijn echtgenote op 1 april 1973 zijn rederij. Het echtpaar begon met drie schepen die voor de sportvisserij werden ingezet. ‘Ik heb bewondering voor de wijze waarop uw bedrijf is gegroeid’, complimenteert burgemeester Ada Grootenboer-Dubbelman het echtpaar. ‘Van niets iets opbouwen tot wat het nu is. Dat is nog eens ondernemersgeest.’
Grootenboer-Dubbelman, die de doop van de 7-Oceans verrichtte, is trots dat Maaskant Shipyards, tot “haar” gemeente behoort. ‘Ik vind het fantastisch dat er binnen de grenzen van onze gemeente een bedrijf is dat verantwoordelijk is voor de productie van zo’n omvangrijk object.’

Internationaal georiënteerd
‘Het is enorm belangrijk voor de economische groei en bloei dat er bedrijven zijn als Maaskant. De werf biedt werkgelegenheid aan circa tachtig eigen medewerkers en aan al die toeleveranciers die erbij betrokken zijn. Het is met drie droogdokken een toonaangevend bedrijf. Een bedrijf dat in de afgelopen decennia is uitgegroeid tot een internationaal georiënteerde scheepswerf. Het gaat Maaskant goed. En dat is niet ieder bedrijf gegeven in deze economische tijd. Het is een bewijs voor een goede bedrijfsvoering.’
Voor Grootenboer was het de eerste keer dat zij een schip mocht dopen. ‘Ik vind het een eer dit te mogen doen. Dit voelt heel bijzonder. Dit moment zal altijd in mijn hart blijven. En ook 7-Oceans heeft voor altijd een bijzondere plek in mijn hart.’
Ook voor Groen was het een dag die hem bij zal blijven. Maar die stond niet alleen in het teken van festiviteiten. Op de ochtend van de doop vergaderde hij over de Maria, de bewakingskotter die in oktober 2013 zonk. Bij dat ongeluk zijn drie bemanningsleden omgekomen. ‘Hoewel je je voorneemt er een prettige middag van te maken, ben je in gedachten nog steeds bij dat schip en bij die bemanning. Er gaat heel wat in je om op zo’n dag.’

(Evert Bruinekool)


Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -