- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwTeamCo bouwt tanker Antigua af voor Gebr. De Jonge

TeamCo bouwt tanker Antigua af voor Gebr. De Jonge

- Advertentie -

Delen

Na 25 jaar vaarervaring startten de broers Gerrit en Reinder de Jonge in 2001 met makelaarsactiviteiten gespecialiseerd in de binnenvaart. In feite een logische stap, want het duo had al vaker schepen in eigen beheer gebouwd. Zo werd in 1989 onder hun regie in Gdansk het ms Rela gebouwd.

Het blijkt een juiste carrièreswitch te zijn, want inmiddels hebben de broers met hun in Lochem gevestigde bedrijf Gebr. De Jonge Shipbuilding Services ruim honderd casco’s gebouwd. Circa zeventig daarvan sinds 2006 op hun eigen, aan de Donau gelegen scheepswerf Kladovo in Servië.

Een van die casco’s werd onlangs door TeamCo Shipyard in Heusden afgebouwd tot de 1.739 ton metende tanker Antigua. Dit schip van 85 x 9,60 x 3,29 meter, en met een kruiplijn van 4 meter, gaat namens eigenaar Antigua Shipping vof varen voor Interstream Barging.

 

Extra laadvermogen

Gerrit en Reinder de Jonge bouwden aanvankelijk casco’s bij werven in onder andere China, Rusland en vooral Roemenië. Door constante kwaliteit te leveren en vast te houden aan hun persoonlijke benadering groeide hun bedrijf al snel uit tot een begrip. Reinder de Jonge zegt daarover: “Het gaat bij de ontwerpen altijd om een zo licht mogelijk gewicht, zo veel mogelijk tonnen en zo weinig mogelijk verbruik.”

“Onze ervaring en kennis in combinatie met het constant streven naar nóg beter, zorgt voor innovatieve oplossingen. Zo kunnen wij drogeladingschepen bouwen met lichtgewicht staal; dat levert niet alleen een bruikbare gewichtsbesparing op, maar creëert ook extra laadvermogen bij een identieke diepgang.”

“Onze nieuwste ontwikkeling, zoals bij de Antigua, is een rendement verbeterende aanpassing van het onderwaterschip. We beschikken over eigen tekeningen voor 110 en 135 meter lange drogeladingschepen, koppelverbanden, pontons en 85-, 86-, 125- en 135-meter-tankers.”

“De afbouw bij TeamCo verliep zonder problemen en afspraken werden zonder uitzondering nagekomen; we kunnen dan ook spreken van een zeer goede samenwerking. We hebben inmiddels aan TeamCo een 110-meter-casco geleverd, terwijl eenzelfde casco onderweg is naar de scheepswerf in Heusden.”

 

antigua-1

 

Winterperiode

Sinds 2005 heeft TeamCo Ship­yard op het voormalige Verolme-terrein in Heusden ruim tachtig moderne binnenvaartschepen en kleine zeeschepen afgebouwd. De werf was in 1954 door Verolme overgenomen van De Haan & Oerlemans en geschikt gemaakt voor de bouw van schepen tot 20.000 ton. In 1983 ging Verolme failliet, ondanks de 2,7 miljard gulden overheidssteun die het concern in de loop der jaren ontving. Opvolger Scheepswerf De Hoop Heusden ging vervolgens in 1999 zelf failliet.

Zes jaar later vestigden the connecting specialists Gerrie van Tiem en Marcel Zweers zich op een deel (20.000 m2) van het terrein met hun bedrijf TeamCo Shipyard. Mede dankzij Verolme beschikt de scheepswerf over een 280 meter lange afbouwkade, waar al eens negen binnenvaartschepen tegelijk hebben gelegen.

“Die ruimte komt tijdens de komende winterperiode goed van pas”, merkt Gerrie van Tiem op. “We hebben opdrachten voor vijf afbouwschepen, waaronder twee schepen voor rederij Jaegers en het motorschip Mistral, terwijl er acht passagiersschepen afmeren voor winterwerk, zoals ombouw, reparatie en/of onderhoud.”

“De Antigua, een mooie standaardtanker, hebben we in opdracht van Gebr. De Jonge afgebouwd. Daarbij kunnen we terugkijken op een meer dan prettige samenwerking.”

 

Antigua Shipping vof

De Antigua, eigendom van Antigua Shipping vof, beschikt over vijf tanks van 380 kuub elk. De nieuwbouwtanker wordt door de eigenaar toegevoegd aan de meer dan 150 schepen tellende vloot, met een totale capaciteit van zo’n 360.000 ton, van Interstream Barging. Het bedrijf is daarmee een van de grootste binnenvaart­bevrachters in Europa met kantoren in Geertruidenberg, Duisburg, Mannheim, Hamburg en Luxemburg.

Deze bevrachter stelt hoge eisen aan de vloot op het gebied van veiligheid, milieu en kwaliteit. De Antigua, genoemd naar een eiland in de Caribische Zee, voldoet keurig aan al die eisen.

Antigua is echter niet de bestemming van de nieuwe tanker. Dit schip gaat namelijk blanke producten vervoeren in met name het ARA-gebied en op de Rijn. Het 85 meter lange schip kan desgewenst ook in België door de sluizen en in Duitsland over de kanalen varen. Dat is precies wat de eigenaar wil: het efficiënt vervoeren van verscheidene producten over verschillende waterwegen.

 

tekst: Jan Hoek
foto’s: Maurits Bot

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -