Een bekende naam? Klopt, de eerste Atlantic Supplier ging na zijn staat van dienst op onze binnenwateren naar Afrika om het ‘wat kalmer aan doen’. Deze nieuwe smeerolietanker realiseerde Rensen-Driessen Shipbuilding in opdracht van Rederij Hoek van Holland. De oplevering was 12 oktober.
Het casco is in Roemenië gebouwd op een ‘huiswerf’ van Rensen-Driessen. Dolderman installeerde het fraaie casco en de duurzame uitvoering met een buitengewoon hoog afwerkingsniveau. Deze Atlantic Supplier vaart met producten van Total.
Voor het realiseren van een veilig en klantgericht schip is het de bouwers niet gemakkelijk gemaakt. Het is een type C met een N-open-uitvoering. En mocht er ooit de wens zijn om het schip als type C te exploiteren, kan een dampretoursysteem relatief eenvoudig worden aangebracht.
De casco-uitvoering is volledig dubbel. De brandstoftanks zijn door een kofferdam van de zij en het vlak gescheiden. Het leidingsysteem heeft zogeheten onderleidingen waardoor aan dek ruimte is voor de overige equipment. Zoals een Van Wijk-bunkergiek en een groot vatenrek, met plek voor 144 stuks.
Een strak casco
“Afspraken zijn goed nagekomen en wijzigingen vakkundig doorgevoerd; er is een strak casco gerealiseerd. Ubbo Rommerts, ontwerper voor Rensen-Driessen, begrijpt zoiets. Een prima vakman!
Met Rensen-Driessen en een werf als die in Turnu Severin kun je werken, evenals met het Dolderman-team”, aldus Andreas van Winssen, hoofd technische dienst binnenvaart van Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij.
“Ook de bemanning vertaalde ervaring in ontwerp en toepassing. Praktijk wordt dan omgezet in een uitvoering waarmee je vooruit kunt. Goof Leijten van Rugotech Pijpleidingen stond elke morgen rond zeven uur aan dek om dik veertig jaar ervaring in het gecompliceerde leidingwerk te stoppen.We hebben zestien tanks, elk met een eigen laad- en losleiding. Er zijn twee Bornemann-pompen van verschillende capaciteit waarmee de twaalf soorten smeerolie via het manifold en de vloeistofmeting van Dial Liquid Technics in precieze hoeveelheden wordt geleverd.”
Wat is de essentie van een smeerolietanker?
“Veilig, snel en zo eenvoudig mogelijk werken. Er zijn twee man aan boord. Bunkeren met elf, twaalf soorten olie vraagt een strikte procedure om vergissingen te voorkomen. Een ervaren en oplettende bemanning is dus erg belangrijk. Dat is precies de reden waarom we de bestaande crew van de Atlantic Energy gevraagd hebben om de draad hier op te pakken.”
Waarom is er zo’n groot vatenrek?
“De verscheidenheid aan smeerolie is groot. Ondanks de twaalf soorten in de bunkers blijft er altijd vraag naar specifieke smeerolie. Voor turbines en tandwielkasten bijvoorbeeld is veelal geen voorraadtank aan boord en dan is het vat een vanzelfsprekend alternatief.”
Wat is een order waar jullie als firma blij van worden?
“Tja, dat is heel verschillend. Een grote klant neemt pakwek 80 ton voor de hoofdmotor af, 30 ton voor hulpmotoren en nog eens 10 ton divers. Overigens richt Atlantic zich op dienstbaarheid, we lopen niet naast ons schoenen en maken geen verschil in service voor een kleine of grote klant.”
Onderzeeër
Andreas van Winssen bekwaamde zich als scheepbouwer/constructeur bij RDM en werkte onder andere aan de onderzeeër Walrus. Tijdens zijn dienstplicht gooide de RDM de handdoek in de ring. Via Scheepswerf Schram kwam hij met de binnenvaart in aanraking. Later was hij de technische man bij duwvaartrederij EWT, in de periode dat er bij de Jacob van Eck drie MAK’s werden vervangen door Caterpillars.
Inmiddels is Van Winssen alweer dertien jaar hoofd technische dienst binnenvaart bij Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij. Negen nieuwbouwschepen verder weet hij van de hoed en de rand. Atlantic exploiteert nu in de binnenvaart negen zware olie-, drie gasolie- en vier smeerolietankers.
Rondje schip
Aan het stuurhuis hangt het label van Alubouw de Mooy. Van der Velden stuurt deze 85,80 x 9,54 meter grote tanker, die dik 1.600 ton kan vervoeren. Op de nautische apparatuur lezen we de naam van Radio Holland.
Voor de betimmering, de lessenaar en de bemanningsverblijven tekent Verveer Scheepsbetimmeringen. Voor de voortstuwing zorgt een 3508 Caterpillar van 1.060 pk.
Het pompbedrijf, de boegschroef van Verhaar en het boordnet krijgen energie van een 400 kVA John Deere. Deze zijn zodanig geschakeld dat bij uitval een tweede, voldoende sterke generator het naadloos overneemt. Oechies Elektrotechniek heeft de ‘touwtjes aan elkaar geknoopt’ en de apparatuur functie gegeven.
Foresta Trading leverde een volledig pakket FT Victor-dienstpompen in BiBlock-uitvoering, evenals FT Guidici ballast-/lensejector, FT GVR-carteraftappomp, FT smeeroliehaspels en FT gasolietrimpomp.
Een thermische ketel van Konutherm zorgt dat de smeerolie pompbaar blijft. Aan dek stelen het leidingwerk en het manifold de show.
tekst en foto’s: Johan de Witte