Een strakke nieuwe duwbak in Nederland bouwen vraagt anno 2016 een onorthodoxe aanpak, een sterk bouwteam, durf en visie op de prijs/waarde. Zodoende werd vorig jaar april bij SWB in Sliedrecht de kiel gelegd voor een standaard duwbak.
Pepijn van de Pol was samen met Arjan Romijn verantwoordelijk voor de tekening en engineering. Hennie de Groot nam met zijn nieuwbouwreputatie het voortouw en organiseerde een 8-koppig team. Na 9 maanden was het feest bij SWB en doopte de 2-jarige Mason Mouthaan, geassisteerd door een groot aantal ‘collegamatroosjes’, de zich in kwaliteit onderscheidende duwbak Mason.
En dat kon alleen maar doordat de rest van het SWB-team er in de bouwperiode een tandje bij zette om aan de normale vraag van inbouw en installatie te voldoen.
Lichtere versie
Op de vraag waarom de Sliedrechtse werf naast het gebruikelijk werk ook nog een nieuwe duwbak besloot te bouwen antwoordt directeur Michel Mouthaan: “In de afbouwfase van de derde hopper voor Boskalis liep er dik 100 man op de werf. Kort voor oplevering besloten we als overgangsproject naar onze normale bezetting een nieuwbouwproject. We hebben een helling waar dat uitstekend op kan.”
“Een duwbak is natuurlijk niet uniek, maar wij wilden een lichtere versie bouwen, zonder concessies aan de sterkte. We berekenden de 76,50 x 11,40 x 4,50 meter grote bak met een slijtvaste RAEX stalen 9 millimeter vloer op 425.000 kilo totaalgewicht. Op 4,50 meter diepgang draagt hij 3.250 ton. Het energievoordeel ten opzichte van een normale stalen standaardbak betreffende gewicht en laadvermogen maakte het mogelijk aanspraak te maken op de Energie Investeringsaftrek (EIA).”
[kader positie=”rechts” breed=”40″] SWB (Scheepswerf L.J. Boer) SWB is een ambachtelijke scheepswerf, die over veel specialismen beschikt en op hoog niveau werkt. Structuur, procedure, veiligheid, kwaliteit en gewoon opschieten, brengt SWB in de gratie van grote opdrachtgevers. Het eigen roer- en stuurmachinesysteem heeft een solide naam in de branche. Zelfs in Sierra Leone houdt SWB schepen in bedwang.
Eén van de redenen waarom de Boskalis-hoppers bij SWB afgebouwd zijn, is de faam die de werf heeft op hydraulisch gebied. Het bedrijf speelt hierbij met specifieke installaties een sterke en gewaardeerde rol. Ook in aluminium en RVS werk heeft SWB zich reeds bewezen. Dat de dokken gemiddeld voor 95% bezet zijn, bewijst dat ze in Sliedrecht niet achterover leunen. [/kader]
Hebben het vlak, de kim en de zij eveneens afwijkende diktes?
“Nee dat is normaal staal met standaarddiktes. Wel zit het ijzer waar het effectief is. Wrangen en waar in de constructie mogelijk, hebben gewichtbesparende mangaten.
Is het ijzer door jullie zelf gesneden?
“Met uitzondering van wrangen en kop hebben we alles zelf gesneden. De kimmen zijn elders gedrukt.”
Blijven Leo Boer en u eigenaar of is de Mason voor de verkoop bestemd?
“Enkele potentiële kopers kwamen kijken tijdens de bouw. We gingen er niet op in omdat wij geen inmenging wilden in de uitvoering. Voorlopig houden we de bak zelf en laten wede exploitatie over aan MMS Ridderkerk. Wel hebben we een definitieve opdracht voor de bouw van een tweede!”
“Hennie de Groot en zijn team hebben een mooie prestatie verricht. Niettemin was dat alleen maar mogelijk doordat de rest van ons er niet zelden met overuren en hurry-up tegenaan moesten voor gangbaar werk en doordat we zelfs 4 pontons bouwden.”
Feest
Zaterdag 23 januari was het feest op de werf: partytent, muziek, drank, spijs, publiek en sfeer. Ze zijn er allemaal met vrienden en familie, met name de kleine matroosjes die de Mason mogen dopen. Na het doopritueel volgen de toespraken. Na Michel Mouthaan pakt Leo Boer de microfoon: hij neemt niet zonder emotie en met een persoonlijk woord afscheid van Leo Slob, Sjaan de Jong, Ad Stam, Leo Dirks en Ad Baardman. Hij bedankt hen voor meer dan gemiddeld 25 jaar dienst, hun medewerking en vertrouwen. Alle 5 gaan met pensioen. Dat er toekomst is, bewijst medewerker Leon Slob met zijn 12,5 jarige medewerking (waarvoor hij een envelop en bloemen ontvangt).