De Duitse vaarwegbeheerder heeft op meerdere locaties in de Elbe AIS-tonnen gelegd. Hun positie kan via het AIS-signaal continu gemonitord worden. Daarnaast kan op basis van het signaal de actuele doorvaarthoogte van onder meer de Marien-brug in Dresden worden bepaald.
De Elbe stroomt in Dresden relatief snel en in bochten onder bruggen door, wat voor vrachtschepen de nodige nautische uitdagingen oplevert. Naast de vertrouwde scheepvaartborden op de oever kunnen digitale signalen een nuttig hulpmiddel voor schippers zijn.
Slanker
De ton aan de Marien-brug blijft tot eind 2022 liggen. Zo lang gaat het duren om de data te analyseren en de ervaring van deelnemende schepen in kaart te brengen.
Bij het project zijn vracht- en passagiersschepen betrokken. Ook de Tsjechische vaarwegbeheerder neemt deel. De AIS-tonnen hebben een wat slankere vorm dan de traditionele tonnen. Ook nabij Maagdenburg en Lauenburg liggen AIS-tonnen.