‘Suez Armada’ vrijwel afgehandeld; Rotterdams Suez-overleg opgeheven

0
MSC Rifaya in Rotterdam
De MSC Rifaya was op 7 april het eerste containerschip dat in Rotterdam aankwam nadat het in het Suez-kanaal gestremd was geweest door de Ever Given. (foto Kees Torn)

“De Suez Armada is zo goed als afgehandeld. We zijn trots op de manier waarop Rotterdam dit heeft opgevangen, maar het blijft zeer druk en uitdagend op de terminals.” Met deze boodschap is het zogeheten Suez-overleg tussen diverse (branche)organisaties deze week opgeheven.

Dit overlegorgaan was in het leven geroepen om de terminals te ondersteunen bij de afhandeling van de 64 vertraagde containerschepen die op weg waren naar Rotterdam na de blokkade in het Suezkanaal door het vastlopen van de Ever Given op 23 maart. Inmiddels zijn nu 54 vaartuigen behandeld en drie schepen gecanceld. Twee worden nu in Rotterdam gelost, één ligt voor anker en vier moeten nog komen. Tot dit viertal behoort ook de Ever Given, die nog steeds aan de ketting ligt in Egypte.

Het blijft druk op de terminals

“Het systeem is goed blijven draaien en er zijn geen probleemgebieden ontstaan”, aldus Steven Lak, voorzitter van de Logistieke Alliantie. “Hieruit blijkt dat Rotterdam goed in staat is om logistieke uitdagingen het hoofd te bieden, of het nu gaat over een Suez Armada, Covid of een periode met sneeuw of wind.”

“Al deze disrupties zorgen er wel voor dat het erg druk is en blijft op de terminals. De komende maanden zal dit wel aanhouden en is het belangrijk om de verschillende congestiesignalen in de markt te blijven opvangen en bespreken. Dit kan goed in de reguliere overleggen”, vindt Lak.

Efficiënter

Aan het Suez-overleg deden namens de binnenvaart CBRB en BLN-Schuttevaer mee. Andere brancheorganisaties waren de Vereniging van Rotterdamse Terminal Operators, de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders, de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors, Transport en Logistiek Nederland, evofenedex. Ook Deltalinqs, ProRail, Rijkswaterstaat en Havenbedrijf Rotterdam namen eraan deel.

Het overleg leidde volgens de partijen tot een beter gebruik van de bestaande infrastructuur buiten de terminals. Zo werd er meer gebruik gemaakt van de lege containers op de depots en leidde de beperking van aflevertijden op de terminals tot efficiëntere aanvoer van volle containers. Het overleg trachtte ook een verschuiving te realiseren naar meer distributie in de nacht en het weekend, maar dat is niet noemenswaardig gelukt.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.