Straks één keer melden voor Westerschelde en heel Vlaanderen

0
(illustratie SWINg)

Vanaf 2021 kunnen schippers in één keer hun reis-, lading- en scheepsgegevens melden als ze binnen Vlaanderen en/of op de Westerschelde varen. Dat moet dan wel digitaal gebeuren. North Sea Port, De Vlaamse Waterweg, Port of Antwerp, Haven Oostende, de Haven van Zeebrugge, het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust en het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer gaan een gezamenlijk meldplatform bouwen: SWINg.

“Het meldplatform SWINg vormt een belangrijke mijlpaal in de digitalisatie van de binnenvaart, die bijdraagt aan de efficiëntie en veiligheid”, aldus Lydia Peeters. De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken vervolgt: “Met deze samenwerking en dit initiatief, waarbij ook het Nederlandse Rijkswaterstaat en andere actoren mee aan tafel zaten, behoren de ketenpartners tot de voorlopers in Europa inzake digitalisering.”

Minder administratie

Momenteel moeten schippers en binnenvaartondernemers bij iedere autoriteit die ze op hun vaarroute tegenkomen telkens (dezelfde) reis-, lading- en scheepsgegevens melden. “Bij de ene autoriteit kan dit digitaal, bij de andere moet het via VHF-radio gebeuren en in sommige gevallen moet men zelfs van boord gaan om een formulier af te geven aan het loket”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg. “Het nieuwe meldplatform SWINg, dat staat voor Single Window for Inland Navigation, maakt een einde aan dit uitvoerig administratief werk.”

Via (bestaande) software stuurt de schipper of binnenvaartondernemer vanaf volgend jaar zijn gegevens door naar het meldplatform, dat ze automatisch doorstuurt naar de vaar- en havenautoriteiten op de vaarroute van het schip. Het meldplatform en de digitale applicaties van die autoriteiten worden op elkaar afgestemd. De melder hoeft de gegevens dus nog maar eenmaal door te sturen, digitaal. De uitwisseling van gegevens gebeurt conform de GDPR-wetgeving.

Veiliger en efficiëntere binnenvaart

SWINg zorgt niet alleen voor een administratieve vereenvoudiging, het maakt de binnenvaart nog veiliger en efficiënter, denken de betrokken partijen. Ze schrijven: “Minder vaak melden betekent minder afleiding voor de schipper en de kans op ongevallen neemt af omdat men niet meer aan wal hoeft te gaan.”

“Daarnaast zullen de vaar- en havenautoriteiten de risico’s op incidenten beter kunnen inschatten en sneller kunnen reageren als er zich toch een incident voordoet. Ze weten namelijk op voorhand welk type schip en lading zich in de haven of op de vaarweg bevindt. Dankzij het meldplatform zullen de trajecten van schepen ook beter gepland kunnen worden. Planningen van bruggen en sluizen worden geoptimaliseerd.”

Digital melden wordt verplicht

De bestaande meldsoftwarepakketten worden door de softwareleveranciers compatibel gemaakt met het nieuwe meldplatform SWINg. Voor wie nu al digitaal meldt, zal het dus niet nodig zijn om nieuwe software aan boord te halen.

Wie nog geen software gebruikt, moet daar alsnog aan met het oog op de verplichte invoering van digitaal melden. Streefdatum is om dit vanaf 1 januari 2021 te verplichten voor schepen met gevarengoed en kort daarna ook voor de overige schepen.

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.