- Advertentie -
- Advertentie -

Spuigaten

- Advertentie -

Delen

2-wekelijkse column, geschreven door Michel Gonlag.

Er is veel voor te zeggen om zo jong mogelijk met pensioen te kunnen, bijvoorbeeld als je je werk niet leuk vindt of als het werk je geestelijk of lichamelijk uitput. Maar daar gaat het hier niet om. De Franse protesten tegen de verhoging van de pensioenleeftijd van 62 naar 64 lopen de spuigaten uit, althans dat is de mening van schippers en verladers die de dupe zijn van stakingen op de sluizen in Zuid-Frankrijk.

De stakers wijzen er terecht op dat door een zonderlinge combinatie van drooglegging en reparatie van de sluizen de spuigaten aan boord droog staan. Het is bovendien immers hun goed recht om te staken. Gedupeerden denken daar in de regel anders over. Waarom moet de binnenvaart het ontgelden? Zij zijn toch niet in staat om iets te veranderen aan de pensioenrechten? Trouwens, de gemiddelde schipper werkt zeker tot z’n zeventigste, hoewel het een loeizwaar beroep is, soms.

Misschien is dat wel de reden dat de pijlen op de binnenvaart worden gericht. De stakers zijn gewoon jaloers op het onafhankelijke, zelfstandige volk op de vloot, dat het ook nog zo naar z’n zin heeft dat het tot z’n zeventigste blijft doorwerken.

Als je door staking tegen het overheidsbeleid wilt protesteren, kan dat bijna alleen door het volk te treffen, althans in een democratie (meteen de enige bestuursvorm waarin staken is toegestaan). Als OV-personeel staakt, kun je niet met de trein naar werk, school of voetbalwedstrijd. Als de boeren protesteren, blokkeren ze je snelweg. Als het zorgpersoneel staakt, worden de wachtlijsten langer. Als de politie staakt, wordt het een janboel. Er zijn altijd onschuldige gedupeerden.

Terwijl als met name de vakbonden een beetje ludieker zouden denken, er veel meer sympathie voor de stakers zou zijn. Als je de overheid wilt pesten met je protest, weiger dan alle gekke, bureaucratische voorschriften te volgen. Lap de door ambtenaren achter hun bureautjes bedachte regeltjes aan je laars en werk zoals jij wilt. Zal je zien dat het allemaal veel vlotter kan, zonder wachtlijsten, en veel leuker. Dan wil je helemaal niet stoppen op je 62e.

Nee, dan de binnenvaart. De enige echte staking was in 1975 met het blokkeren van de Nieuwe Waterweg voor het behoud van de Evenredige Vrachtverdeling, acht jaar later gevolgd door blokkades van de Nieuwe Maas voor uitbreiding van de EV en in de jaren die volgden, waren er kleinere blokkades van sluizen. Als schippers dat doen, loopt het niet de spuigaten uit en is het volk nooit de dupe (hooguit collega’s en verladers).

Daar kunnen andere beroepsgroepen van leren, ook al hebben tractors geen spuigaten.

Michel Gonlag
- Advertentie -

Meer

1 reactie

  1. Ik denk niet dat dit artikel de plank raakt. De Fransen geven niet alleen om hun pensioen, het gaat om veel meer. Boosheid over het ontslag van degenen die zich niet willen laten vaccineren, over het intrekken van grondrechten, over een dreigend contract met de Wereldgezondheidsorganisatie, die de mensenrechten (!!) wil afschaffen en “pandemieën” wil kunnen uitroepen in de lidstaten naar believen in de toekomst. Helaas is dit geen gerucht en weet iedereen wat we sinds 2020 hebben meegemaakt, namelijk leugens, fraude en herverdeling op gigantische schaal, inperking van grondrechten en uitbreiding van controle in naam van een “Great Reset” zoals Davos het graag zou willen. zijn. De schippers moeten zich aansluiten bij de Nederlandse boeren en nu bij de Fransen in plaats van geld te verdienen dat straks toch niets meer waard is – voor het te laat is.

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -