Een week voor de jaarwisseling nam rederij Somtrans een nieuwe tanker in de vaart: de Somtrans XXVII. Hiermee breidde de rederij haar vloot van grote tankschepen verder uit.
Walkapitein Ben Grootenboer begeleidde de bouw en afbouw van de Somtrans XXVII, maar ook die van de eveneens in 2015 opgeleverde Somtrans VI en Somtrans VII. Zijn werkzaamheden strekten van de cascocontrole tot en met de proefvaart van de schepen.
Aan deze opdracht beleefde hij veel plezier. Grootenboer, die 16 jaar geleden stopte met varen, is al 24 jaar bij Somtrans in dienst. Hij leidt de nautisch-technische afdeling, die onder meer techniek, kwaliteit en classificaties onder haar hoede heeft.
“De afbouwbegeleiding van nieuwe schepen doen we erbij”, vertelt hij lachend. “2015 was een druk jaar waarin ik lange dagen heb gemaakt. Maar ik doe het graag, want het is mijn hobby. Bovendien is elk nieuwbouwproject weer anders. We hebben heel goed samengewerkt met de afbouwwerf en de onderleveranciers.”
Veiligheid en kwaliteit
De Somtrans XXVII is 135 meter lang, 17,5 meter breed en heeft een tonnage van 8.520 (9.200 kuub). Somtrans heeft al 2 tankers met dezelfde afmetingen, maar in dit schip zijn Wärtsilä-motoren ingebouwd, wat een primeur is voor Somtrans.
De rederij, die al 40 jaar een familiebedrijf is, heeft een vloot van 27 tankers. Ze zijn allemaal eigendom van Somtrans zelf. Door te werken met eigen schepen en eigen personeel kan Somtrans een uniform veiligheids- en kwaliteitsbeleid voeren. Dit staat, net als de flexibiliteit van de dienstverlening, hoog in het vaandel.
Grote tonnage
De rederij heeft zich toegelegd op grote tankers. 16 van de 27 Somtrans-tankers meten 5.000 kuub of meer.
In 2003 liet reder Ronald Somers zijn eerste 135-meter bouwen (6.000 ton). Hij heeft met grote schepen altijd succes gehad en bouwde deze nichemarkt dan ook stapsgewijs verder uit.
“Onze focus ligt op het vervoer van grote partijen. We bedienen naast multinationals in de petrochemische industrie een groot aantal traders.”
Spotbasis
De Somtrans XXVII heeft 12 ladingtanks en een pompcapaciteit van 1.800 m³/h. Het schip wordt voortgestuwd door twee Wärtsilä-motoren en heeft één spudpaal. Het casco komt van de Servische scheepswerf Kladovo en is afgebouwd bij VEKA in Werkendam.
De nieuwe tanker zal in actie te zien zijn in het ARA-gebied en op de Rijn, waar hij blanke producten gaat vervoeren. Hij wordt op spotbasis ingezet.
Tekst en foto’s: Sarah De Preter