Het gloednieuwe kraanschip Doris dat Scheepswerf Poppen in Zwartsluis bouwde voor waterbouwbedrijf Lülsdorf uit het Duitse Mondorf is een robuust, maar tot op detailniveau doordacht werkschip. Van materiaalgebruik tot uitrusting en van maatvoering tot woninginrichting, het hele schip is gebouwd om praktisch en aangenaam mee te kunnen werken. Martin Poppen van scheepwerf Poppen presenteert het nieuwe schip dan ook vol trots.
Het schip is geheel nieuw ontwikkeld. Plan, ontwerp, engineering en uitvoering gebeurden in harmonieuze samenwerking tussen Poppen, de opdrachtgever en ontwerper Gaastmeer Design. Het ontwerp van het onderwaterschip is digitaal ontwikkeld en getest en naderhand geoptimaliseerd door het Marin.
Uitbreidingsplannen
Dat Lülsdorf terechtkwam bij Poppen, was vooral te danken aan schipper Jan Blonk van de Princess, die veelal vaart met oevermaterialen in opdracht van Lülsdorf. Toen de Duitse waterbouwer uitbreidingsplannen concreet wilde maken met het bestellen van een nieuw schip, benaderde Martin Lülsdorf Blonk met de vraag waar hij goed terecht zou kunnen voor de nieuwbouw van een kraanschip. Blonk kwam niet direct met een antwoord, maar benaderde op zijn beurt zijn goede relatie Leeuwestein Scheepsinstallaties in Dordrecht.
Leeuwestein kende het kraanschip de Klaas dat Poppen ooit bouwde voor specialist in waterbouwkundige werken Beens Genemuiden. Lülsdorf bekeek dit schip en was onder de indruk. Ook legden vader en zoon Lülsdorf hun oor te luister over de werkwijze van Poppen, waarbij ze te horen kregen dat het een betrouwbare werf is, die kwalitatief hoogwaardige casco’s zelf van de kiel af bouwt. En of het nou gaat om kosten, levertermijnen of afwerking: afspraak is afspraak. Dat sprak de Duitse opdrachtgever wel aan. En dus zetten partijen in december 2014 hun handtekening onder de nieuwbouwovereenkomst.
Kruiplijn
Voordat daadwerkelijk met de bouw begonnen kon worden, duurde nog aanzienlijke tijd vanwege de tekeningenkeuring. In april 2015 ging de cascobouw van start en in een keurige 8 maanden bouwden Poppen en de onderaannemers dit schip volledig af. Het bleek een goede keuze, want de samenwerking verloopt van alle kanten zeer naar wens.
Voor Lülsdorf is het overigens de eerste keer dat er een nieuwbouwschip in gebruik wordt genomen. Het familiebedrijf van vader Herbert en zoon Martin werkte tot nu toe met 2 kraanschepen, vernoemd naar de oprichters van het bijna 50 jaar oude bedrijf: opa Josef en oma Christine Lülsdorf. Kraanschip nummer 3 draagt vol trots de naam Doris, naar de enkele jaren geleden overleden moeder van Martin en echtgenote van Herbert.
Het schip van 57,50 bij 9,50 meter wordt aangedreven door een 601 pk sterke Volvo DH16. Het schip heeft een laadvermogen van 895 ton. Het kraanschip is bestemd voor oeverwerken op Duitse rivieren en kanalen.
Vanwege de beperkte doorvaarthoogte van enkele vaste bruggen in Noordwest-Duitse kanalen was een eis van de opdrachtgever een kruiplijn van slechts 4,30 meter. Daartoe is het schip uitgerust met een overzakbare aluminium stuurhut, die net als de woninginrichting is geleverd door Wessels in Haren (Ems). De woning is ingericht voor 2 bemanningsleden, met eventueel ruimte voor een tijdelijke derde man. In het voorportaal van de roef is een speciale ruimte met kleedaccommodatie voor duikers en een toilet voor personeel aan dek. “Wij zijn zeer tevreden over scheepswerf Poppen en de onderaannemers Wessels, installatiebedrijf Claus Sandmann en Leeuwestein”, zegt Lülsdorf. “Er is topkwaliteit materiaal gebruikt en alle partijen waren gemotiveerd voor continue verbeteringen tijdens de bouw.”
Praktisch
Op het dek wordt gewerkt met een losse rupskraan. Lülsdorf kiest hiervoor vanwege flexibiliteit en praktische functionaliteit. Zo kan er gewerkt worden met uiteenlopende rupskranen, afhankelijk van het soort werk. Ook kan de rupskraan van boord rijden om aan de wal oeverwerk te doen, wat soms aanzienlijk praktischer is. Daartoe zijn de dennen over een lengte van 8 meter uitneembaar, zowel aan stuur- als bakboord.
Die uitneembare dennen zijn ook bruikbaar als extra tussenschotten op het dek. Ook kan de kraan er op de kop op en af dankzij een afneembare boeiing. Om deze binnen de kruiplijn van 4,30 meter te houden, is het achterste deel van het dek verzonken aangelegd.
De Doris is voorzien van 3 spudpalen – net als de elektronica geleverd door de firma Leeuwenstein uit Dordrecht – en is bijzonder manoeuvreerbaar dankzij de sterke Veth stuurroosterkopschroef voorin en de 360 graden draaibare Z-drive roerpropeller (ook van Veth) achterin. Het schip is verder voorzien van dubbele brandstofsystemen: een tank van 10 kuub voor rode gasolie voor het schip en een tank van 10 kuub voor witte gasolie waarmee de rupskraan aan boord afgetankt kan worden.
Hardox 400
Grote delen van het casco zijn gebouwd van de extreem harde en slijtvaste staalsoort Hardox 400. Voor zover bekend uniek is dat de uit 12 millimeter Hardox 400 opgetrokken kimmen zijn verwerkt in het casco, in plaats van er later opgebracht. Het dek is gemaakt van 14 millimeter Hardox 400, zodat de rupskraan er zonder problemen en zonder extra draglineschotten op kan rijden en werken.
De kop is gedubbeld: op de 12 millimeter staalplaat is een 8 millimeter Hardox-cover aangebracht voor extra robuustheid onder zware omstandigheden. De dennen zijn gemaakt van 10 millimeter Hardox 400. In het casco zijn 6 ballasttanks verwerkt: 2 achterin, 2 onder het verlaagde dek en 2 voorin. Zo is ook bij een leeg schip de kruiplijn van 4,30 meter te halen.
Het schip is onder klasse gebouwd met Bureau Veritas als keurende instantie. Veritas toonde zich uitdrukkelijk enthousiast over de kwaliteit van het casco en de netheid van afwerking. Na de proefvaarten in week 2 leverde Poppen het schip af aan Lülsdorf, die er vrijwel onmiddellijk mee aan de slag ging.
Voor Poppen wachtte alweer een volgend project: nieuwbouw van een 81 bij 8,50 meter groot beunschip, vrijwel een kopie van de Grato. Poppen verwacht dit schip na de zomer af te leveren.
tekst en foto’s: Jan Johan ten Have