Sluis Weurt nu helemaal dicht

1
Sluis Weurt
Sluis Weurt. (foto Rijkswaterstaat)

Sluis Weurt is vanaf vandaag volledig gesloten voor de scheepvaart. De westkolk is al een poos gestremd voor herstelwerkzaamheden. Rijkswaterstaat sloot de oostkolk donderdag 21 juli 2022 om 08.00 uur wegens de lage waterstand.

Omdat daarmee het hele sluiscomplex gesloten is, moeten schepen nu omvaren. Het is nog onduidelijk hoe lang de sluis volledig gestremd blijft.

Sluisdeuren overbelast

Nu de waterstand op de Waal steeds verder zakt, blijft er in de oostkolk onvoldoende diepgang over voor schepen, licht Rijkswaterstaat de beslissing toe. “Bovendien zorgt de lage waterstand voor overbelasting van de assen aan de wielen waarop de sluisdeuren open en dicht rollen. De sluis nog langer openhouden, zou funest zijn voor de levensduur van de deuren.”

Zolang beide sluiskolken gesloten zijn, moet de scheepvaart omvaren via de sluizen Grave, Lith en Sint Andries. Het is onduidelijk wanneer de oostkolk weer open kan. “De waterstand in de haven van Nijmegen is nu 4,90 meter boven NAP. Deze moet eerst naar minimaal 5,25 meter stijgen en daar is veel regen voor nodig”, aldus omgevingsmanager Arjan Thielking.

Uitzondering voor recreatievaart

“In verband met de Vierdaagse is er veel recreatievaart aanwezig bij Nijmegen. Bij sluiting van het complex worden zij geconfronteerd met een langere omvaarroute. Daarnaast is het op die route al drukker door de beroepsvaart”, meldt Rijkswaterstaat.

“Uit het oogpunt van veiligheid en vlotte afhandeling van de recreatievaart” worden daarom op zaterdag 23 juli om 12.00 uur nog twee schuttingen gedaan. Alleen voor de recreatievaart met een maximale diepgang van 1,00 meter.

Langer

Inmiddels is duidelijk dat de westkolk toch weer langer gestremd blijft. Die blijft tot tenminste eind augustus gesloten. Dat is wegens uitgelopen herstelwerkzaamheden aan beschadigde tandwielen van de sluisdeur aan de kanaalzijde.

Thielking: “De 160.000 kilo wegende deur zorgt voor hoge belasting op deze tandwielen. Op advies van externe experts hanteren we na herstel een zorgvuldig inloopprogramma met voldoende smering. Eerst een week onbelast, dus zonder deur aan de kabels en daarna nog zeker drie weken met zeer beperkte draaisnelheid. Pas als dat allemaal goed gaat, kunnen we weer veilig schepen doorlaten.”

 

 

1 reactie

  1. Het is al zo erg dat mensen niet eens meer reageren. Murw gebeukt door de ontstellende desinteresse vanuit de overheid en politiek, totaal uit het veld geslagen door alle onkunde en gebrek aan vakmanschap vanuit de beheerders van de vaarwegen.

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.