Op ELWIS, het Duitse online platform voor scheepvaartberichten en waterstanden, zijn voortaan uitgebreidere prognoses van de waterstanden op de Rijn en de Elbe te raadplegen. Ze kijken zes weken vooruit. Voor de Rijn is de 10-daagse verwachting bovendien vervangen door een 14-daagse voorspelling.
Minister Volker Wissing van Digitale Zaken en Verkeer gaf 19 juli het startsein tijdens een bezoek aan de Bundesanstalt für Gewasserkunde (BfG), dat de prognoses opstelt: “Met de 6-wekelijkse en de 14-daagse verwachting is een belangrijk actiepunt van het Actieplan Laagwater Rijn vervuld. De logistiek en de scheepvaart op de Rijn en de Elbe profiteren van de nieuwe BfG-diensten.” Het idee is dat zij eerder kunnen reageren op laagwatersituaties en hun transportplanning daardoor verbetert.
Verbeterde opvolger
Voortaan zal de BfG tweemaal per week een 6-weekse prognose van de waterstanden en -afvoeren publiceren voor geselecteerde meetpunten op de Rijn en de Elbe. Met daarbij wekelijkse gemiddelde waarden en een indicatie van de betrouwbaarheid van de voorspelling. De voorspelling wordt gepubliceerd via het WSV-portaal ELWIS voor de pegels bij Kaub, Keulen en Duisburg-Ruhrort op de Rijn en die in Dresden, Barby en Neu Darchau op de Elbe.
Ook de 14-daagse waterstandsverwachting voor de Rijn is in gebruik genomen. Dit is de verbeterde opvolger van de 10-daagse waterstandsverwachting. De 14-daagse waterstandsverwachting geeft de dagelijkse waterstanden voor zeven relevante Rijnpegels in samenhang met de mate van waarschijnlijkheid dat ze zullen optreden.
Actieplan Laagwater Rijn
Beide voorspellingsproducten zijn toegespitst op laag en middelhoog water. Zij zijn in de eerste plaats bedoeld voor degenen die betrokken zijn bij de planning van vervoer over water en de daarmee samenhangende productie- en bedrijfsprocessen.
Dr. Birgit Esser, hoofd van de BfG zei bij de start: “Mijn collega’s hebben de voorbije jaren een intensieve dialoog gevoerd met de gebruikers van de federale vaarwegen. Het feit dat waterstanden met zulke lange perioden überhaupt kunnen worden voorspeld, is het resultaat van meerdere jaren onderzoeks- en ontwikkelingswerk. Ik ben blij dat wij met deze producten onze bijdrage leveren aan het Actieplan Laagwater Rijn en het Masterplan Binnenvaart.”
Op tijd klaar voor laagwaterseizoen
“Dankzij de nieuwe prognoses krijgen de scheepvaart en de scheepvaartindustrie extra informatie waarmee zij hun vervoersplanning kunnen optimaliseren”, aldus verkeersminister Volker Wissing. “De nieuwe producten zijn op tijd klaar voor het begin van het laagwaterseizoen. Dit is van grote waarde voor de samenleving en voor de aanpak van de gevolgen van de klimaatverandering. Het binnenschip is immers een elementair onderdeel van vele transportketens. Met maatregelen als deze werken we eraan dat in de toekomst nog meer goederen via de waterweg worden vervoerd.”
Vaarwegbeheerders
Volgens voorzitter Hans-Heinrich Witte van de Generaldirektion Wasserstraßen und Schifffahrt helpen de uitgebreide prognoses van de waterstanden de vaarwegbeheerders om in een vroeg stadium voorzorgsmaatregelen te nemen. “Vooral in het geval van langdurige laagwaterperiodes. De nieuwe prognoses stellen ons bijvoorbeeld in staat onze peilingen aan te passen, gerichte meetcampagnes voor te bereiden en onze installaties nog efficiënter aan te sturen.”