- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsSluis Ooigem ondergaat grondige opknapbeurt

Sluis Ooigem ondergaat grondige opknapbeurt

- Advertentie -

Delen

Sluis Ooigem, die de Leie en het Kanaal Roeselare-Leie verbindt, is gestremd wegens een grondige opknapbeurt. Op 29 juli werd de sluis in Wielsbeke daarvoor drooggezet. Het werk en de stremming duren naar verwachting tot 1 september.

“De renovatie van de sluis in Ooigem is van cruciaal belang voor de binnenvaart”, aldus Lydia Peeters, de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “De sluis is de enige verbinding tussen de Leie en het Kanaal Roeselare-Leie en versast jaarlijks maar liefst 4 miljoen ton ladingen. Door deze werken garanderen we deze verbinding en blijven we inzetten op goederenvervoer via het water om de mobiliteit van Vlaanderen en de regio te verbeteren.”

Bediening op afstand

De sluis is begin jaren 70 gebouwd en was na jaren intensief gebruik toe aan een grondige opknapbeurt. In 2022 vond er al een eerste natte en droge opmeting plaats, toen met een beperkte stremming. Van 29 juli tot 1 september 2023 wordt de sluis voor de tweede keer drooggezet. Hiervoor zijn zowel aan de opwaartse als de afwaartse kant van de sluis noodschotten geplaatst die de sluisdeuren vervangen tijdens de renovatie. Ook de omloopriolen zijn afgesloten met speciaal ontworpen schotten.

“Op deze manier kunnen we de stalen sluisdeuren, de schuiven van de omloopriolen en de vlottende bolders vervangen”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg. “Tegelijk worden renovatiewerken uitgevoerd aan de bijhorende betonconstructie. De elektromechanische uitrusting van de sluis, onder andere voor de aandrijving van de deuren, schuiven en bijhorende kabelwerken, wordt volledig vernieuwd. Tijdens de werken wordt de sluis ook voorbereid op de latere bediening op afstand.”

In de tweede helft van augustus worden nieuwe stalen sluisdeuren geplaatst. Die zijn al ter plaatse afgeleverd.

Bevoorrading

Bij het voortraject is met de bedrijven langs het kanaal en de kanaalgemeenten afgestemd om de impact van de stremming zoveel mogelijk te beperken. Samen met deze bedrijven zijn plannen gemaakt om ze te kunnen blijven bevoorraden. Heel wat bedrijven in de omgeving maken voor het vervoer van hun goederen namelijk gebruik van de binnenvaart.

Voorzitter Koen Anciaux van De Vlaamse Waterweg: “In samenwerking met Rebel Advisory en Voka werden logistieke multimodale alternatieven uitgewerkt en besproken op maat van de bedrijven. Een van de alternatieven die blijvend gebruik maakt van de binnenvaart tijdens de stremming verloopt via de kade van de River Terminal Wielsbeke op de Leie om ladingtrajecten op te splitsen over meerdere modi en maakt gebruik van een kade net achter de sluis op het Kanaal Roeselare-Leie. Om de mobiliteitsimpact door de toename van het aantal (lokale) vrachtwagenbewegingen te beperken is samen met het lokaal bestuur Wielsbeke ook een minder hinder plan uitgewerkt met tijdelijke verkeersmaatregelen.”

Stremming maximaal 35 dagen

“De werkzaamheden worden georganiseerd met een maximale inzet van ploegen die 24/7 werken, ook in de (bouw)verlofperiode. Dit om de scheepvaartstremming te beperken tot maximaal 35 kalenderdagen en ook de verkeershinder voor buurtbewoners zo kort mogelijk te laten duren”, aldus Chris Danckaerts. “Via de River Terminal Wielsbeke en een kade net achter de sluis op het Kanaal Roeselare-Leie wordt nog een tijdelijke op- en overslag voor het kanaal voorzien. Om de bedrijven maximaal te faciliteren bij hun stockopbouw voor de stremming van de sluis werd een maand vóór de werken 24/7 bediening voorzien van de sluizen in Ooigem en Evergem. Dit zal ook het geval zijn na de het einde van de stremming om de bedrijven opnieuw zo snel mogelijk te kunnen laten beleveren.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

1 reactie

  1. Onbegrijpelijk – en NIET uit te leggen – dat er niet voor is gekozen de naastgelegen trap-sluis in bedrijf te houden, zodat er een goederenstroom in stand blijft. Dat zal wel duurder zijn dan de grote schepen, maar altijd nog goedkoper (EN milieu-vriendelijker) dan alle andere vervoersvormen.

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -