- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsShipfix Techniek heeft goud in handen met eigen DenGen generatorsets

Shipfix Techniek heeft goud in handen met eigen DenGen generatorsets

- Advertentie -

Delen

Er is veel belangstelling voor de generatorsets die Shipfix Techniek sinds vorig jaar zelf produceert. Dat doet het bedrijf op basis van Stage V-motoren van Yanmar.

“Er draaien er nu al flink wat”, vertelt Wim Steen­bergen. Hij ontdekt dat hij met zijn nieuwe product goud in handen heeft. Vooral uit de waterbouw is veel vraag naar stage V-generatoren. Opdrachtgevers in die markt eisen de schonere motoren bij aanbestedingen.

Wim is al vijftien jaar actief met Shipfix Techniek. Hij werkt, met ondersteuning van een medewerker in vaste dienst en een groepje betrouwbare ZZP’ers, vanaf het werkschip Janny. Dat heeft de gemeentehaven van ’s-Gravendeel als thuisbasis. Daar kunnen andere binnenvaartschepen langszij afmeren. Alle gereedschap, onderdelen en materialen zijn zodoende altijd binnen bereik.

Yanmar

Shipfix Techniek is al vier jaar dealer van Yanmar Commercial Marine voor de levering van voort­stuwingsmotoren voor de beroepsvaart. “Ons vertrouwen in de producten van Yanmar is door ervaring groot geworden”, vertelt Wim. “Maar ze hebben nog geen Stage V-motoren voor die toepassing. We waren ondertussen vertrouwd geraakt met de generatorsets met Yanmar-motoren. Een jaar geleden heb ik afspraken gemaakt met de afdeling die verantwoordelijk is voor de industriemotoren. Die mag ik bij de fabriek bestellen en daarmee scheeps­aggregaten bouwen onder de eigen merknaam DenGen aggregaten.”

Shipfix is zodoende OEM’er (Original Equipment Manufacturer), zoals dat heet. “We bouwen klantspecifieke sets. Met als generator naar keuze een Mecc Alte of Stamford, ook afhankelijk van het gewenste vermogen. Deze motoren zijn wél Stage V. “Ze zijn er van 17 tot 42,5 kVA. Wil iemand een groter vermogen, dan heb ik met JCB een goed alternatief. Die kan ik leveren van 60 en 80 kVA.”

Scheepswerven

Shipfix bouwt de generatorsets radiateurgekoeld of met kiel-/beunkoeling. Ze kunnen op een open skid worden geleverd of geluidgedempt met door het bedrijf zelf gebouwde omkasting.

“We bouwen ze ook in. We zijn net klaar met de Carmen van DPC. Best bijzonder: toen ik voor mezelf begon, was dat een van de eerste schepen waarop ik mocht werken. Met dank aan mijn schoon­vader, die er toen nog op voer. Toevallig ging het toen ook om een nieuw aggregaat.”

Er is niet alleen belangstelling van scheepseigenaren, heeft Wim gemerkt. “Eigenlijk hebben we de meeste tot nu toe gebouwd voor wederverkopers: andere dieselbedrijven en scheepswerven. Leuk dat die me ook hiervoor goed weten te vinden.”

Ze kennen de kwaliteit waar Shipfix voor staat. Ter illustratie zegt Wim: “Er gaat geen aggregaat de deur uit voordat hij getest is. Dat kost iets meer doorlooptijd, maar het scheelt een hoop werk en tijd achteraf.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -