Drie leden van het Europees Parlement bespraken onder leiding van PBV-voorzitter Philip Martens (uiterst rechts) de positie van de binnenvaart in het Europese beleid. Vlnr: Corien Wortmann, Peter van Dalen, Silvia?]Adriana Ticau.
Gisteren en vandaag vindt in Brussel Barge to Business plaats. De internationale binnenvaart presenteert zich daar gezamenlijk aan de Europese politiek en industrie. De deelnemers komen uit 21 landen.
Europees Transportcommissaris Siim Kallas. (foto’s MGR)
Bij de opening van de conferentie noemde Europees Transportcommissaris Siim Kallas Barge to Business een unieke gelegenheid om vervoer over water op de kaart te zetten. Binnenvaart is volgens hem onmisbaar om de transportsector in Europa voor te bereiden op 2050. “Daarvoor moeten we dan wel nu actie ondernemen.” Met de opmerking dat vervoer over water minder dan 1 procent van het broeikaseffect van het totale transport veroorzaakt, maar wel 5,6 procent van de vervoersprestatie levert, onderstreepte Kallas een van de voordelen van binnenvaart.
Barge to Business is voortgekomen uit het EU-project Platina, dat onderdeel is van het Europese binnenvaartprogramma Naiades. Voor de organisatie werken promotie-organisaties uit de Europese binnenvaartlanden samen. De conferentie wordt gefinancierd door het Belgisch EU-voorzitterschap, de Europese Unie, het Franse ministerie van Milieu, Voies Navigables de France, het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu en het Vlaamse ministerie voor Mobiliteit en Openbare Werken.
Meer energie in steken
Kallas sprak van het onbenut potentieel van de binnenvaart. In een forum tussen leden van het Europees Parlement onderschreef Corien Wortmann (van het Nederlandse CDA) dat. “Ik ben bang dat het belang van de binnenvaart in de toekomst niet voldoende meeweegt, terwijl de bijdrage aan een betere en duurzamere transportsector echt nodig is. Dat Naiades (het binnenvaartprogramma van de EU, red.) er kwam was mooi, maar er zijn te weinig resultaten. Het heeft te weinig vooruitgang gebracht. We moeten er meer energie in steken.”
Haar collega Peter van Dalen (ChristenUnie) legde de bal ook bij de binnenvaart zelf: “Ik hoor al 25 jaar over onbenut potentieel. De kracht zou uit de sector zelf moeten komen. Een voorbeeld is de terminal in Alphen aan den Rijn die vorige maand van start ging, waardoor Heineken zijn bier en bierflesjes over water laat vervoeren.”
Gespreksleider Philip Martens, voorzitter van Promotie Binnenvaart Vlaanderen, reageerde door te zeggen dat de vernieuwingsdrang van de sector juist op Barge to Business zichtbaar is. Hij wees op risico’s voor bedrijven en vroeg of aanloopverliezen van projecten gesubsidieerd kunnen worden. Corien Wortmann reageerde voorzichtig: “De Europese politieke kan de binnenvaart niet laten floreren; dat moet de sector zelf doen. We willen wel helpen. We moeten als geallieerden optrekken.”
Doelgericht zaken doen
Zowel de aanbod- als de vraagzijde zijn op Barge to Business vertegenwoordigd. En dat in het hart van politiek Europa: Brussel. In meer dan dertig presentaties en paneldiscussies werd duidelijk wat binnenvaart allemaal te bieden heeft voor producenten, groothandels en ontvangers. Daarnaast staan zijn er paneldiscussies die toekomstige trends behandelen en hun impact op de industrie. Zoals groene innovatie, klimaatverandering, verstedelijking en de in aanbouw zijnde Seine-Schelde-verbinding.
Tegelijk met Barge to Business wordt Riverdating gehouden: de binnenvaart ontmoet daar (potentiële) klanten.
Tegelijk met Barge to Business is het business-to-business onderdeel Riverdating, dat door Voies Navigables de France wordt georganiseerd. Dat biedt de mogelijkheid aan vervoerders uit de binnenvaart en logistieke dienstverleners om hun netwerk te vergroten via ontmoetingen met supply chain- en logistiek managers van verladers. Er worden doelgericht zaken gedaan: hoe kan vervoer over water de logistiek verbeteren en efficiënter maken?