- Advertentie -
- Advertentie -

Schatjes

- Advertentie -

Delen

2-wekelijkse column, geschreven door Michel Gonlag.

Even voordat je denkt dat ik elektrisch aangedreven voertuigen onzin vind: het personeel van de krant rijdt in volledig elektrische auto’s. We geloven erin, zijn ons bewust van onze verantwoordelijkheid (jaja, ook tegenover onze schatjes van achterachterkleinkinderen) en het rijdt gewoon superlekker.

Enige relativering is hier op zijn plek. Je rijdt nog steeds in je eentje in een voertuig van 2 ton (gewicht hè) en de energie om dat voort te bewegen, moet ergens vandaan komen. Bovendien zijn batterijen bepaald geen lekker afbreekbaar snoepgoed. Het is niet alleen Hosanna met ‘electric vehicles’.

Laten we eerlijk zijn: de rookpluimpjes boven de Fremantle Highway zijn vast niet heel erg gezond voor ons milieu en voor ons. Het boven de Waddeneilanden drijvende schip vol met duizenden auto’s brandt al dagenlang. Elektrisch aangedreven auto’s blijken hardnekkige brandstof te zijn. Officieel had het schip 25 elektrische auto’s aan boord, maar dat bleken er 500 te zijn. Dat was verzwegen om concurrentiemotieven (verzin zelf maar hoe dat zit).

Onderweg van Bremerhaven naar Singapore brak er in de omgeving van Ameland aan boord een flinke brand uit – kennelijk in één van de e-auto’s, zomaar spontaan (ook best griezelig trouwens) – en die kostte een bemanningslid het leven. Een tweede werd zwaargewond.

Het schip is eigendom van een dochterbedrijf van Shoei Kisen Kaisha en voer voor K-Line. Ze weten bij het stoomschipbedrijf (Kisen Kaisha in het Japans) wel wat crisis­management is, dat hebben ze geleerd toen hun schip Ever Given in maart 2021 een week lang het Suez Kanaal blokkeerde. Lekker milieubewust om elektrische auto’s in een schip met een dieselkracht van 12.240 kW de halve globe over te vervoeren. Op zee kunnen ze toch al niet zo goed uit de voeten met elektrische aandrijving. Voor de aardigheid ligt de binnenvaart een keer mijlen voor in de ontwikkeling van innovatieve aandrijvingen.

Batterijen zijn al lang niet meer het enige antwoord op de vraag hoe verder zonder akelige uitstoot. Wat moet je nou kiezen als je op het punt staat een nieuwe aandrijving voor je schip te kiezen? Wettelijk is er een grens gesteld aan de uitstoot van schadelijke stoffen, maar er zijn ook andere mogelijkheden die waarschijnlijk in de toekomst je schip veel waardevoller maken omdat de huidige maximum uitstoot verder omlaag gaat om uiteindelijk op nul uit te komen, nog voor die schatjes van achterachterkleinkinderen op de wereld staan.

Er is niet één brandstof voor de toekomst. Eens komen al die verschillende mogelijkheden betaalbaar op de markt, verwisselbare batterijen, waterstof, methanol en waarschijnlijk tal van nog onbekende brandstoffen. En dat vinden de schatjes dan heel normaal.

Michel Gonlag
- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -