De Franse president Sarkozy heeft de langverwachte aanzet gegeven voor de laatste contractonderhandelingen voor het nieuwe kanaal Seine-Nord Europe. Dat kanaal is het belangrijkste onderdeel van het project Seine-Schelde. Sarkozy stelde zijn plan vanochtend voor in Nesle (in de Sommestreek).
Na een jarenlange voorbereiding door de Franse waterwegbeheerder Voies Navigables de France zette Nicolas Sarkozy vandaag het licht op groen voor de laatste onderhandelingen met de al eerder geselecteerde twee aannemerscombinaties. Deze onderhandelingen moeten resulteren in een contract voor de bouw en de exploitatie gedurende 49 jaar van het nieuwe, 106 kilometer lange, kanaal tussen Compiègne en Cambrai.
Dit kanaal zal het bekken van de Seine (in het bijzonder de regio Parijs) toegankelijk maken voor duwkonvooien tot 4.500 ton van en naar het waterwegennetwerk in Noordwest-Europa. Behalve de aanleg van dit nieuwe kanaal zijn werkzaamheden voorzien voor de verbetering van de bevaarbaarheid van dit waterwegennetwerk in Noord-Frankrijk, Wallonië en Vlaanderen.
Vlaanderen
De Vlaamse minister Hilde Crevits van Mobiliteit en Openbare Werken heeft verheugd gereageer op de aankondiging van de Franse president. “De verbinding Seine-Schelde is belangrijk voor Vlaanderen. We willen meer goederen in grotere vaartuigen naar en van de Parijse regio vervoeren."
Vaanderen werkt zelf ook aan een deel van de verbinding. Zoals de werkzaamheden aan het Noordervak van de Ringvaart om Gent, dat in het kanaal Gent-Terneuzen uitmondt en zodoende aansluiting geeft met de delta van Schelde en Rijn.. "Voor 2011 zijn ook de Leiewerken in het zuiden van West-Vlaanderen voorzien", zegt Crevits. "Frankrijk heeft nu een belangrijke stap genomen in de voorbereiding van de aanleg van het nieuwe kanaal Seine-Nord Europe. Hier wordt maximaal grensoverschrijdend samengewerkt en het is een goed voorbeeld om samen een project te realiseren en de mobiliteit te verbeteren.”