Johan Vellinga begon zijn maritieme carrière als scheepsjongen aan boord de Phs. van Ommeren-tanker Lucania. Dat schip (84,90 x 10 meter) is in 1972 gebouwd op de werf van Van Duijvendijk in Alphen aan den Rijn. In 1999 fuseerden Pakhoed en Van Ommeren en niet veel later voer het schip onder de nieuwe naam Vopak.Mercator.
Toen Vopak en Van der Sluijs samen gingen werken onder de naam Interstream Barging, werd de naam gewijzigd in de huidige naam Mercator. Zo’n vijf jaar geleden werd Johan Vellinga de nieuwe (mede-)eigenaar van deze tanker en werd het dubbelwandige schip ondergebracht in de in Katwijk gevestigde besloten vennootschap Mercator Scheepvaart.
Johan Vellinga op het achterdek van zijn Mercator. (foto’s Jan Hoek)
Nadat het schip in 1998 al een nieuw (rvs) voor- en middenschip had gekregen, werden onlangs ook het gedateerde achterschip en de machinekamer geheel vernieuwd. Het resultaat mag er zijn: de Mercator, een tanker die als een rode draad door het maritieme leven van Johan Vellinga loopt, is nu de eerste C-tanker die gehéél dubbelwandig is ; het schip voldoet bovendien aan alle eisen om binnenkort het felbegeerde milieukeur Green Award op te halen bij het gelijknamige bureau.
Dubbelwandig
Aan boord van de Mercator, voor de wal bij Breko in Papendrecht, ontmoet ik een zichtbaar contente Johan Vellinga. De woorden ‘geheel dubbelwandig en Green Award’ komen met regelmaat terug in zijn verhaal. Hij zegt: ‘De Mercator is echt helemaal dubbelwandig; niet alleen de wanden van het casco en de vijf rvs chemietanks, maar ook onder andere de olie-, gas- en smeerolietanks en zelfs de vuil-olietank.’
‘Aangezien we ook de machinekamer geheel hebben vernieuwd, voor meer stabiliteit de machinekamervloer gedubbeld en de oude Stork F240 hoofdmotor hebben vervangen door een Caterpillar van 1014 pk, voldoen we aan alle milieu-eisen om in het bezit te komen van de Green Award. We hebben het schip ingekort tot 82,50 meter, waardoor we niet alleen het vaargebied in Zuid-België en Noord-Frankrijk hebben uitgebreid, maar er met de handzamere tanker bij veel sluizen – vaak hadden we zowel voor als achter amper 25 centimeter over – aanzienlijk relaxter gevaren kan worden. De kruiphoogte is met 4,20 meter ook gunstig te noemen.’
‘Het is natuurlijk mooi meegenomen dat deze vernieuwing een achterschip betreft, want daardoor kan op de meetbrief het jaar 2014 gezet worden. Als we als laatste het voorschip hadden vernieuwd was dat niet mogelijk geweest.’
Uitgekiende planning
Scheepswerf Jooren heeft in Werkendam het bestaande achterschip los gebrand en verwijderd en vervolgens het nieuwe achterschip aangezet. Dat deel is gebouwd in het Roemeense Orsova en geleverd door Rensen-Driessen Shipbuilding.
De afbouw bij Breko Shipbuilding & Repair was op nadrukkelijke wens van Johan Vellinga. “Ik kom al vanaf het allereerste uur, dus precies veertig jaar, bij deze scheepswerf. Ze hebben een concept dat gewoon compleet is en daarbij denken ze mee met de klant. Ze staan altijd voor je klaar en verkopen nooit nee.’
‘Het project is door een uitgekiende planning zeer voorspoedig verlopen. Toen het casco in Nederland arriveerde, zijn eerst de roef en de stuurhut bij Breko aan de wal gezet. Vervolgens is het casco getransporteerd naar Jooren in Werkendam, waar aan het voor- en middenschip van de Mercator het achterschip is geplaatst. Toen het volledige casco weer terug was bij Breko, kon de compleet nieuwe woning geplaatst worden.’
‘We beschikken nu over een nagenoeg nieuw schip. Klasse maken van het oude schip had ook heel veel geld gekost; daarom hebben we bewust gekozen voor een compleet nieuw achterschip. Nu we het eindresultaat zien een keuze waar we nog steeds helemaal achter staan.’
(Jan Hoek)