We kennen Jacques de Potter al sinds de bouw van het 135.00 meter mts Citrine (2009). Later was hij eveneens de afbouwer van het mts Tourmaline (2010). Ondertussen hebben we al afgeleerd om hem projectmanager te noemen. We horen hem al zeggen: ‘Doe maar gewoon.’
Jacques werd op de spits van zijn ouders geboren en had daar twee zussen en twee broers. Na zijn schooltijd werkte hij zich op tot kapitein, kreeg in de loop van tientallen jaren veel ervaring en een stevig gevoel voor veiligheid en kwaliteit. Die eigenschappen bezorgden De Potter begin dit jaar het verzoek om zich opnieuw in te zetten voor de afbouw van een tanker: het mts Beryl op de werf van TeamCo Shipyard in Heusden. Hij ging van boord van het mts Citrine en ruilde zijn woning voor een caravan op de werf in Heusden.
(foto Hans Heiligers)
Rechtvaardig
Daar hebben we tijdens de verschillende stadia van afbouw van het schip regelmatig met Jacques gesproken als wij de voortgang van de bouw volgden. De Potter heeft vanuit zijn ruime ervaring veel aandacht geschonken aan praktische zaken die veiligheid en werkplezier op een nog hoger plan tillen. Vanuit dat kwaliteitsgevoel is hij voor zichzelf, tegenover zijn bemanning en de werf af en toe kritisch.
‘Maar wel rechtvaardig’, voegt hij daar meteen aan toe’ Hij kan iedereen onverminderd recht in de ogen kan kijken. ‘En dat geldt voor ons allen, over en weer’, zegt hij met een een stevige glimlach en een breed handgebaar. En zoals wij ons herinneren van de vorige schepen die hij heeft afgebouwd zouden wij ook dit schip weer onverkort willen nomineren voor een stevige plaats in de top 10 van de best geschilderde schepen: in één woord geweldig. En natuurlijk mét dank en complimenten aan zijn bemanning die hun kapitein daarvoor met veel plezier naar dit schip zijn gevolgd.
Dik geslaagd
Op de ochtend van de proefvaart waren er door het bijzonder slechte weer zo veel files dat het geplande vertrek in Willemstad ruim een uur werd uitgesteld. Tijdens de vaart langs Tiengemeten zorgden dezelfde regen, stevige wind en onweer er voor dat het zicht zelfs even terugliep tot hooguit enkele tientallen meters. ‘Het lijkt wel of we op zee zitten’, zei een van de meevarende leveranciers.
Niettemin kreeg Veritas voldoende indruk van de prestaties van “de” Beryl toen het examen werd afgenomen: dik geslaagd. Een welverdiend compliment voor Rensen-Driessen Shipbuilding, de werf Santierul Naval Orsova in Roemenië en TeamCo Shipyard in Heusden en alle andere leveranciers.
Het schip werd binnen de certificering ingedeeld onder type C, heeft een afmeting van 86.00 x 10.50 meter bij een holte van rond de 6.00 meter en een vermelding van 2.400 ton. De dubbele leiding van dit 2-partijen schip looptdoor tot bovenin de bunkergiek.
Een geamuseerde Pierre Verhoeven maakt George Rensen de complimenten voor het casco dat Rensen-Driessen Shipbuilding leverde. (foto Hans Heiligers)
Vlootvernieuwing
Anders dan tijdens de proefvaart maakte de zon tijdens de open dag en doop bijna overuren. Dat zorgde op die vrijdagmiddag voor een ontspannen sfeer langs de kade in Heusden met veel bekenden uit de branche. We begroeten daar een trotse en geanimeerde reder Pierre Verhoeven die blij is met de vlootvernieuwing. ‘Dit schip is volledig gereed voor alle taken onder de nieuwe wetgeving die in 2015 en 2018 op ons afkomt’, zegt hij ons. Hij schudt de hand van George Rensen, Wim Driessen, Jaap Oosse, Jean-Pierre Props van ABC motoren.
Verderop spreken we Hans Aanen, general manager van Elitra Barge Operators uit Breda, die er voor zorgt dat het mts Beryl zich ondermeer verdienstelijk kan gaan maken in de havens van Vlissingen, Terneuzen, Gent en Antwerpen. Aanen is onder de indruk van het vak van de scheepsbouwers en de kwaliteit die het schip uitstraalt.
Rode draad
We begroeten ook Robert v.d. Meirssche van Agaat Bunkering uit Antwerpen en zijn echtgenote Annett Janssens. Zij kreeg vandaag de rol van doopmeter toebedeeld die ze met veel trots tot zich nam. Ze vertelde ons dat ze met Robert op de werf in Roemenië was geweest en toen al met overweldigende indrukken werd overladen. Ook nu keek ze haar ogen uit toen ze zag hoe het schip gereed lag voor de doop.
Daarop vooruitlopend was het Gerrie van Tiem die de gasten als eerste toesprak. Marcel Zweers en hij danken de opdrachtgevers voor de derde opdracht die als een rode draad door de 10-jarige geschiedenis van TeamCo Shipyard loopt. Hij memoreerde dat de plannen van opdrachtgevers in eerste instantie uitgingen naar de bouw van een ‘eenvoudig’ schip. Naar mate de bezoeken van Pierre Verhoeven en Robert v.d. Meirssche toenamen kon dat niet meer van het aanvankelijke bestek worden gezegd.
‘Tel daar bij op dat er in het verlanglijstje van Jacques de Potter eveneens een continue groei zat, dan begrijpt iedereen dat het zo’n geweldig schip is geworden’, grapt Gerrie van Tiem. Hij hecht er aan om uitdrukkelijk te vermelden dat Rensen-Driessen Shipbuilding het casco naar een geheel nieuwe tekening binnen de overeengekomen tijd heeft geleverd. Met voorbijgaan aan het cliché: iedereen is het er volmondig over eens dat het een buitengewoon strak casco is geworden.
Aangepast injectiesysteem
De aandacht gaat daarna naar Nancy Bleumer van de directie van Beryl Shipping S.A. uit Luxemburg. Ze is vereerd het schip in deze staat in ontvangst te nemen van TeamCo Shipyard. Het schip is gebouwd naar de laatste en aanstaande ADN-normen. De ABC-hoofdmotor is voorzien van een aangepast injectiesysteem waardoor de zwaveluitstoot en NOx-waarde enorm worden gereduceerd.
Doopmeter Annett v.d. Meirssche-Janssens vertelde ons voorafgaand dat het de eerste doop is die ze mag uitvoeren. Het ging haar goed af. Eén wens voor allen, één knal en veel applaus voor iedereen die aan het schip heeft gewerkt.
(Hans Heiligers)