De kanalen in het Ruhrgebied kunnen een prima testomgeving zijn voor autonoom varen. Dat blijkt uit een haalbaarheidsstudie van de Industrie- en Handelskamers in deze regio. De spoor- en snelwegen in het Ruhrgebied slibben dicht, terwijl er op de vaarwegen nog capaciteit is. De sector heeft wel nieuwe impulsen nodig.
Het onderzoek is uitgevoerd door het ontwikkelingscentrum voor scheepvaart en transportsystemen (DST) in Duisburg, dat ernaar streeft om binnen vijftien jaar de eerste autonome schepen op de vaarwegen te zien verschijnen.
Autonoom varen zou vooral interessant zijn voor kleinere schepen die momenteel niet rendabel kunnen worden ingezet. Daarmee kan de binnenvaart nieuwe marktsegmenten aanboren.
Testzone
Als testomgeving voor autonome schepen denken de onderzoekers in eerste instantie aan het Dortmund-Ems-kanaal tussen de haven van Dortmund en de sluis Waltrop. De testzone zou strategisch kunnen worden uitgebreid naar andere kanalen en de haven van Duisburg.
Om snel stappen te kunnen zetten, gaan de handelskamers in het Ruhrgebied verschillende onderzoekdisciplines bij elkaar brengen. Van scheepstechniek tot regeltechniek en juridische expertise. Daartoe is tijdens de presentatie van het haalbaarheidsonderzoek een kennisnetwerk opgericht. Men wil ook sterker samenwerken met onderzoekteams uit bijvoorbeeld Nederland.