- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsRotterdam staat LNG bunkeren door zeeschepen toe

Rotterdam staat LNG bunkeren door zeeschepen toe

- Advertentie -

Delen

Vanaf 1 juli kan de scheepvaart in de Rotterdamse haven LNG  bunkeren. Tot nu toe mocht alleen de binnenvaart dat; in de Seinehaven. De gemeente Rotterdam heeft  de voorstellen van de havenmeester van Havenbedrijf Rotterdam overgenomen en de Havenbeheersverordening gewijzigd.

De wetswijziging betekent volgens het Havenbedrijf een enorme impuls voor de introductie van LNG als brandstof in de scheepvaart. "LNG is goedkoper en schoner voor het milieu dan stookolie, de traditionele brandstof van de scheepvaart. Het is de verwachting dat veel havens het voorbeeld van Rotterdam, als grootste haven van Europa, zullen volgen."

LNG-hub
De wetswijziging past in het beleid van het Havenbedrijf Rotterdam om het gebruik van LNG als scheepsbrandstof te stimuleren en zelf een belangrijke LNG-hub te worden. Om dit te bereiken investeert het Havenbedrijf miljoenen euro’s. Het streeft ernaar om Rotterdam de duurzaamste haven in zijn soort te laten worden.

‘Containerschepen moeten in de tien uur dat ze in Rotterdam verblijven om goederen over te slaan, tegelijkertijd ook bunkeren. Dat kan alleen als dat boord/boord gebeurt. Dat is nu dus ook voor LNG mogelijk.’

Eerder ondersteunde het Havenbedrijf al een initiatief van Gate om in 2011 een LNG-terminal te openen op de Maasvlakte. Vorig jaar zijn in de Seinehaven faciliteiten in gebruik genomen waarmee de binnenvaart LNG kan bunkeren vanuit een tankwagen.
De Europese Unie ondersteunt deze initiatieven. Eind vorig jaar is een subsidie van 40 miljoen euro toegekend om het gebruik van LNG als scheepsbrandstof op de Europese wateren te stimuleren. Het gaat om het LNG Masterplan voor de Rijn, Main, Donau. Het Rotterdamse Havenbedrijf speelt daarin een coördinerende rol. Ook het nationaal LNG Platform maakt zich sterk voor het gebruik van LNG door trucks, binnen- en zeevaart.

Boord/boord
De afgelopen twee jaar heeft het Havenbedrijf intensief samengewerkt met andere havens om te komen tot  wetswijziging die het mogelijk maakt om LNG te bunkeren van een LNG-bunkerschip naar een op LNG varend schip. ‘Dat was een belangrijke voorwaarde voor de algemene introductie van LNG’, aldus havenmeester René de Vries. ‘Containerschepen moeten in de tien uur dat ze in Rotterdam verblijven om goederen over te slaan, tegelijkertijd ook bunkeren. Dat kan alleen als dat boord/boord gebeurt. Dat is nu dus mogelijk.’
De nieuwe regels houden onder andere in dat in de gemeente Rotterdam LNG-bunkeren alleen is toegestaan op toegewezen locaties. De regelgeving is gebaseerd op (inter)nationale veiligheidsstudies en wet- en regelgeving, standaarden en best practice guidelines van andere havens.

Vloeibaar aardgas
LNG staat voor vloeibaar aardgas. Aardgas (methaan) wordt vloeibaar als het 162 graden afkoelt. LNG is goed te gebruiken als brandstof voor scheepsmotoren. Het is een veel schonere brandstof dan diesel of stookolie. Bovendien maken LNG aangedreven motoren minder geluid en veroorzaken ze nauwelijks uitstoot van zwavel- en stikstofoxiden. De uitstoot van CO2 kan ermee worden gereduceerd met 20 procent.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -