Binnenvaartoperators en inlandterminals klagen zich over de almaar oplopende en voortdurende vertragingen bij ECT. In een persbericht stelt LINC dat de organisatie zich ernstig zorgen maakt ‘over de huidige gang van zaken op zowel de ECT-Delta- als Euromax-terminal’.
Logistiek Intermodaal Netwerk.Com is een samenwerkingsverband van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en de Vereniging Inland Terminal Operators (VITO). Zij melden dat binnenvaartschepen al maanden de dupe zijn van een zeer onbetrouwbare afhandeling. ‘Vertragingen van meer dan 48 uur waren tot voor kort geen uitzondering.’
Vertragingen lopen op tot vijf dagen
ECT erkende dat er problemen waren en suggereerde volgens LINC dat de situatie begin juli weer min of meer genormaliseerd zou moeten zijn. ‘In werkelijkheid blijkt de situatie echter alleen maar dramatisch verslechterd: er worden momenteel vertragingen van meer dan vijf dagen gerapporteerd.’
De werkzaamheden aan de kade aan de Amazonehaven waren eind juni nog aan de gang. (foto Tekst & Toebehoren)
De binnenvaartoperators worden daardoor gedwongen tot zeer hoge kosten voor onder andere de inhuur van extra schepen en voor het elders lossen van containers, die vervolgens omgereden moeten worden.
Directeur Diederik Antvelink van Van Uden zei onlangs in Nieuwsblad Transport dat ECT pas 24 tot 72 uur na aanvraag een ligplaats beschikbaar heeft. Binnenschepen moeten ook dan vaak ook nog uren wachten voor plek echt vrij is. Hij stelt dat de inzetbaarheid van zijn vloot met zo’n 20 procent vermindert.
Modernisering kade
Volgens ECT wordt de huidige extreme vertraging vooral veroorzaakt door de modernisering van een kade. Er worden onder meer vijf nieuwe – grotere – kranen geplaatst en daardoor zijn minder ligplaatsen en capaciteit beschikbaar. Daarnaast zouden veel deepsea-schepen extreem uit hun vaarschema’s zijn gelopen, terwijl ook het volume is toegenomen.
‘Hoewel wij begrip hebben voor deze oorzaken, stellen wij tevens vast dat hier weinig nieuws onder de zon is’, vindt LINC. ‘Er is altijd een aanzienlijk deel van de deepsea-schepen out-of-window; het volume fluctueert regelmatig; en door onderhoud (of verstoringen) is er regelmatig minder capaciteit beschikbaar. Wat in dit geval de exceptionele vertragingen veroorzaakt, blijft dan ook onduidelijk.”
Productiviteit verlaagd
‘Er zouden diverse maatregelen genomen zijn of worden door ECT om de situatie te verbeteren, maar is geen inzicht in die maatregelen’, klaagt LINC. ‘Zo is niet bekend of alle beschikbare kranen ook bemand (kunnen) worden, in hoeverre de productiviteit verlaagd is en hoe die weer op peil gebracht zal worden. In elk geval zien wij tot op heden nog geen effecten van die maatregelen.’
‘Wij vrezen dan ook dat de huidige situatie voorlopig helaas niet zal verbeteren en dat het tot na de zomer zal kunnen duren voor de situatie weer genormaliseerd zal zijn. Binnenvaartoperators zullen zich in dat geval gedwongen zien om de hoge extra kosten als gevolg van deze congestie aan hun opdrachtgevers door te belasten.’