Rotterdam legt aan de noordzijde van het Yangtzekanaal de Yukonhaven aan. De insteekhaven komt te liggen tussen containerterminal van Euromax en de LNG-terminal Gate.
Aannemerscombinatie Hakkers Van Oord voert het werk uit in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam. De Yukonhaven krijgt een lengte van 255 meter, een breedte van circa 150 meter en een diepgang vooralsnog van 7,50 meter.
LNG Breakbulk-terminal
Volgend jaar opent Gate terminal aan deze nieuwe insteekhaven haar nieuwe LNG Breakbulk-terminal. Daardoor kunnen kleine hoeveelheden vloeibaar aardgas worden verladen naar bunkerschepen en kleine LNG-tankers.
Dit maakt het mogelijk om LNG verder te distribueren als schoner brandstofalternatief voor zeeschepen, veerboten, vrachtwagens en ook om het toe te passen in de industrie. De ingebruikname en start van de eerste dienstverlening (voor Shell) is halverwege 2016 gepland.
De komst van de LNG Break Bulk terminal sluit goed aan bij het beleid van het Havenbedrijf. Dat is erop gericht om de transitie van stookolie naar LNG als brandstof voor scheepvaart te stimuleren en de markt voor LNG tot volle ontwikkeling te brengen in Rotterdam. De Europese Unie ondersteunt de bouw van de LNG Break Bulk terminal.
Rivier
De naam Yukonhaven past bij de namen van andere havens op de Maasvlakte, zoals Amazonehaven, Mississippihaven en Nijlhaven. Ook de Yukon is een rivier van 3.187 kilometer lengte. Hij ligt in het noordwesten van Canada en Alaska en was voorheen een belangrijke achterlandverbinding voor goudzoekers.