- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsRo-ro kan ook op korte afstand

Ro-ro kan ook op korte afstand

- Advertentie -

Delen

Vrachtvervoer van opleggers op een roll-on roll-of schip kan een bijdrage leveren als alternatief voor het wegvervoer bij grootschalige werkzaamheden. Staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat laat dit Rijkswaterstaat onderzoeken naar aanleiding van de evaluatie van de roro-testvaart tussen Rotterdam-Tiel-Hoorn die in april is gehouden.

De voornaamste reden voor de testvaart is de vervoersgroei in de Randstad. Uit de evaluatie blijkt dat de proef succesvol is verlopen en dat vervoer over water vooral aantrekkelijk is voor goederen die wat langer onderweg mogen zijn, zoals bouwmaterialen. Tijdens de proef zijn opleggers zonder trekker vervoerd op een roro-binnenschip van Rhine RO-RO-Services. Aan de testvaart namen elf logistieke dienstverleners en verladers deel.

Goed inpasbaar
Het vervoer van opleggers zonder trekker over water is niet nieuw. Wel nieuw is dat dit gebeurt op zo’n korte vaarafstand binnen Nederland. Rijkswaterstaat deed de proef naar aanleiding van de verwachte vervoersgroei in de Randstad.
Het bedrijfsleven heeft interesse in deze vorm van vervoer omdat het betrouwbaar, technisch laagdrempelig en goed logistiek inpasbaar is. Tevens levert het een bijdrage aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, aldus Rijkswaterstaat. De testvaart heeft geleid tot een daling van 3800 kilometer wegvervoer en tot een behoorlijke geluidsreductie. Deze wijze van vervoer is goed voor het milieu. De proef leidde tot 5200 kilo minder uitstoot van CO2 en 38 kilo minder uitstoot van Nox.

(niet) rendabel
Ook de kosten zijn bij prijspeil medio 2008 concurrerend ten opzichte van de tarieven in het wegvervoer. In de huidige economische situatie en de daardoor zeer lage vervoersprijzen in het wegvervoer zijn de kansen voor een rendabele exploitatie op dit moment gering.
Naast de mogelijkheid om het ro-ro-concept in te zetten als alternatief vervoer bij grootschalige wegwerkzaamheden (bijvoorbeeld bij de ombouw van rijksweg A15 naar de Maasvlakte), laat staatssecretaris Huizinga ook onderzoeken of verdere uitbouw mogelijk is van de bestaande wekelijkse lijndienst van Rhine-RO-RO-Service tussen Rotterdam en Mannheim.

GOVERA
Rijkswaterstaat initieerde de testvaart in april omdat in de provincie Noord-Holland grote nieuwbouwlocaties op de lijn Alkmaar-Enkhuizen worden gerealiseerd. Aangezien de toeleveringsbedrijven (bouwbedrijven voor beton, prefab materialen en dergelijke) veelal in het oosten en zuiden van Nederland gevestigd zijn, zal de vervoersgroei over de weg toenemen. Bij de proef waren, naast Rijkswaterstaat en Rhine RO-RO-Services, betrokken de Tielse Loswal Combinatie (TLC), de Westfriese Containerterminal (WCT), Ooms Avenhorn en stuwadoorsbedrijf MEO. Het project wordt ondersteund door GOVERA (Goederen Vervoer Randstad).

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -