- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsRijnverdieping blijft twistpunt

Rijnverdieping blijft twistpunt

- Advertentie -

Delen

Op de Midden-Rijn zijn onlangs proeven afgerond voor het verdiepen van de vaargeul. De binnenvaart en de industrie willen dat de overheid nu snel doorpakt en met de Rijnverdieping begint.

Milieuorganisaties en groene politici uiten echter bezwaren. Zij maken zich zorgen over de gevolgen voor het milieu.

In meerdere deelstaten dringt het bedrijfsleven aan op een snelle start van de werkzaamheden. Zo ook in het Saarland, waar de binnenvaartoverslag vorig jaar met een kwart is toegenomen. Vooral de staalindustrie, de bouw- en de energiesector zijn grote klanten van de binnenvaart op de Saar en de Moezel.

Door de droogte van de afgelopen maanden valt te verwachten dat de overslagvolumes in de havens weer krimpen. Bedrijven dringen naast de uitbreiding van de Moezelsluizen aan op de Rijnverdieping. Industrie- en handelskamers in andere regio’s doen dat ook. De overheid moet doorpakken, zo laten zij weten …en snel!

Vertraagd en duurder

De Rijnverdieping zou eigenlijk al in 2030 klaar moeten zijn, maar het project loopt waarschijnlijk vertraging op. De kosten zijn inmiddels sterk gestegen. De Duitse verkeersminister Volker Wissing beloofde onlangs zich sterk te maken voor het project.

Vanuit meerdere deelstaatparlementen wordt hij aangespoord het tempo te verhogen. Zo wil Christian Jung, woordvoerder verkeer voor de FDP in Baden-Württemberg, dat er een ‘masterplan’ komt voor de Rijnverdieping. SPD-politici in Rijnland-Palts en Noordrijn-Westfalen vinden dat het project topprioriteit moet krijgen. Daarentegen ziet de milieuminister van Noordrijn-Westfalen, de groene politicus Oliver Krischer, een verdieping van de Rijn niet zitten.

“Het lost niets op”

In een interview met Deutschlandfunk uitte Krischer zijn zorgen over de gevolgen van het laagwater en toonde hij begrip voor het standpunt van de binnenvaart. Maar een diepere vaargeul lost volgens Krischer het probleem niet op. “Dit geeft wat meer lucht, maar je betaalt er een hoge (milieu)prijs voor. Het grondwater zal sneller afvloeien.”

In plaats van een algehele vaargeulverdieping pleit Krischer voor het wegwerken van afzonderlijke knelpunten. “We moeten het water in het landschap houden in plaats van te zorgen dat regenwater zo snel mogelijk afvloeit en verdwijnt. Een diepere vaargeul helpt niets als er geen water door de rivier stroomt.”

Bovendien, zo liet Krischer verstaan: de bondsregering heeft er het geld niet voor. Ook gemeenten langs de Rijn en milieuorganisaties waarschuwen voor de negatieve gevolgen van een vaargeulverdieping voor het milieu.

Ook Donau en Elbe

Binnenvaartorganisatie BDB zegt dat de overheid behalve op de Rijn ook elders in het vaarwegennet dringend in actie moet komen. Ook in Zuid-Duitsland is binnenvaartvervoer al weken slechts beperkt mogelijk. Door de bottleneck op de Donau tussen Straubing en Vilshofen moet scheepslading worden overgeslagen op vrachtwagens en treinen.

BDB-voorzitter Martin Staats waarschuwt dat ook de capaciteit van het spoor- en wegvervoer beperkt is. De BDB vindt het hoogste tijd om de grote vaarwegenprojecten uit het Bundesverkehrswegeplan 2030 in gang te zetten. Dat zijn naast de Rijnverdieping ook de aanpassing van de Donau en de Elbe.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -