- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwRhinecruiser Amacerto flirt met een Riva

Rhinecruiser Amacerto flirt met een Riva

- Advertentie -

Delen

Op het moment dat Rudi Schreiner, de baas van AmaWaterways naar Koert Kamphuisen belde met de vraag “of het volgende nieuwbouwschip van een afwijkend karakter kon worden voorzien”, zat hij op een zonnig terrasje. Na deze telefonische uitdaging van zijn opdrachtgever schetste hij geïnspireerd door de stijl en gratie van een passerende extravagante Riva-boot 135 meter ‘genieten’ op een servet!

De kiel was gelegd! Vahali Shipyard in Belgrado kon het casco bouwen. Het mps Amacerto van AmaWaterways stond hiermee in zijn spanten. Thuis besprak hij met zijn levenspartner en binnenhuisarchitect Marjan hoe de inrichting aan te pakken. Design, uitvoering en fraai materiaal zouden als bemiddelaar tussen informatie, begrijpen en genieten, flirten met de mythe van een Riva.
In september 2011 kwam het casco voor afbouw in twee helften naar de BV Scheepswerf en Machinefabriek Vahali Gendt. Interieurbouwer Willemsen, Van Tiem Electro, Pon Motoren, Alubouw de Mooy, Aqua VAC en Klimaatservice zaten reeds rond de bouwtafel om materiaal en equipment tijdig aan te voeren alvorens het casco arriveerde. Wegens een paar weken laagwatervertraging zette Vahali’s projectleider Wilfried van der Drift met zijn crew en onderaannemers alle zeilen bij voor een ‘just in time’-oplevering.

Veeleisend
Kamphuisen, die betreffende scheepsbouwkwaliteit veeleisend is, meldde over de samenwerking met Vahali: “Niettegenstaande dat directeur Vincent Becker geen scheepsbouwer is, inspireert hij zijn medewerkers. Je kan een gecompliceerd schip met hem bouwen. We hielden helder overleg in lastige momenten, waarbij humor nooit ver weg was.” Volgens de werfdirecteur spelen zijn bedreven medewerkers en de professionele aanpak van Kamphuisen Shipping de hoofdrollen. Het eindresultaat is spraakmakend in de cruise business!
Vanaf het teakdek stap je op wit dooraderd marmer de lobby binnen. De hoogglans mahoniehouten balie presenteert zich in een decor van kunst. Zijn ellipsvorm suggereert een scheepsboeg, de vorm die zich herhaalt door het hele schip. Als de zuiger in een cilinder van kristalglas en RVS maakt de ronde Panorama-lift zijn arbeidsslag tussen black mold stalen trappen verrijkt met subtiel verlicht witmarmeren treden, waarbij de ambiance een sprongetje maakt. Een eyecatcher van de eerste categorie!
Maar er is meer op dit schip met zijn 82 cabines, waarvan vier suites met royaal balkon. De overige cabines hebben French en twin balcony’s. Diveristeit dus, ofschoon de schitterende inrichting en in marmer gevatte badkamer-glamour uniform is. De beauty- en hairstyling-room hebben dat mondaine. Fitnessers vinden een compleet scala aan sportattributen. Op het achterschip is het ‘Erlebnis’-restaurant waar 24 gasten kunnen smullen. Behoudens een exquise amuse – zoals de kok belooft – is de smaakmaker hier allround chique. Elke avond is deze ‘Erlebnis’ uitverkocht!

P.C. Hooftstraat
Langs cabines voorzien van gecontroleerd klimaat, digitale reisinfo en internet, schuifpui en terras alsook magnifieke inrichting, lopen we over Alpha Design-vloerbedekking en steken we de lobby over naar de winkel. Of we in de P.C. Hooftstraat zijn. De fraai moderne inrichting van de bar en het restaurant heeft naast het kwaliteitslabel van Interieurbouwer Willemsen zichtbaar niveau. Bijna traditioneel vervaardigde Paans alle gordijnen en bedspreien van stoffen die door Marjan zijn aangekocht, waarmee exclusiviteit is gewaarborgd. De meubelen van Satelliet Meubelen Breda en Baan uit Waddinxveen ogen comfortabel elegant. Deze interieurimpressie maakt ons sprakeloos, waarna we afronden voor een meeting met Kapitein Jan de Bruin.

(foto’s Johan de Witte)

Hij stond aan het roer van minstens acht cruisers waardoor hij balans weet te maken tussen scheepszaken en public relations. Jan is betrokken bij de opstart van een schip en vaart ermee tot de volgende nieuwbouw moet worden ingewerkt. “Dit schip”, begint hij, “heeft het Qua-Vac afwalwaterbehandelingssysteem. We lopen hiermee vooruit op de nieuwe wetgeving. Alle het zwart- en grijswater loopt door biologisch treatment schoon overboord. De ledverlichting door het hele schip is energiezuinig. Door de watergekoelde uitlaten van Discom in Sliedrecht is er geen sprake meer van rook of damp aan het achterschip. De schoorstenen, waar onder andere de luchtroosters in zijn verwerkt, zakken hydraulisch naar kanaalhoogte.”
Zijn telefoon speelt de Blauwe Donau…weg is hij! Er is nog aardig wat te doen, had hij reeds gemeld.

Gepolitoerde glijstrip
In de machinekamer vinden we twee C-32 (V12) Caterpillar-motoren en eveneens Veth Z-drives. Er is tweemaal 400 kVA energie plus een noodaggregaat van 210 kVA aan boord. Van Tiem Electro installeerde het schip evenals de apparatuur. De stuurhut heeft het label van Alubouw de Mooy en als we aan de wal staan kijken naar al dat RVS aan de schoorsteen, ingang en nota bene een gepolitoerde glijstrip over de hele scheepslengte, flirt deze Amacerto met een Riva.
Kamphuisen Shipping heeft opdracht voor de volgende. Het wordt de Amaprima, opnieuw voor AmaWaterways, en u zult denken van hetzelfde laken een pak…juist dat is niet de bedoeling; schepen blijven uniek. De vakantiebranche vraagt om fantasierijke uitvoering en exploitabele innovatie binnen het raam van wetgeving.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -