Revolutionair schip muisstil door de havens en klaar voor laag water

0

In de stand van Veth Propulsion op Maritime Industry tekenden Sjaak en Yannick Oudakker van de binnenvaartonderneming Oudcomb een contract voor de afname van zes Z-Drives voor twee nieuwe tankers van 110 bij 14 meter. Het casco voor het eerste schip, de Oranje Nassau voor Oudcomb BV, wordt in december in China opgeleverd. “Ze beginnen dinsdag met het snijden van de platen”, aldus Sjaak Oudakker.

De schepen zijn in meer dan één opzicht bijzonder en zelfs revolutionair. Een grote accu wordt opgeladen tijdens het draaien van de motoren en fungeert als krachtbron zodat de schepen urenlang emissieloos kunnen varen.

 

Nieuw scheepsontwerp

Vader en zoon Oudakker zochten naar een scheepsontwerp dat nog meer dan voorheen de opdrachtgever tegemoet zou komen in diens efficiency-wensen. Ook al ging dat uiteindelijk ten koste van de schoonheid van het schip, geeft Sjaak Oudakker eerlijk toe. Vooral de onderwatervorm heeft weinig meer van de traditionele scheepslijn.

Hoewel de afmetingen beperkt blijven in verband met het vaargebied en de laad- en losplaatsen die voor de zware chemie worden aangedaan, werd nadrukkelijk gezocht naar een schip dat meer tonnen en meer volume kon vervoeren.

Bovendien moest het voldoen aan de wens van de verlader dat vervoerszekerheid wordt geboden, zelfs al zakt het water van de Rijn zo ver dat nog hooguit met een diepgang van 1,45 meter kan worden gevaren. Een bijzonder schip voor bijzondere situaties. “De klant wil niet hoeven overschakelen op spoor- of wegvervoer indien de waterstanden lager worden.”

 

Wim Boom toont op de laptop hoe het onderwaterschip van de Oranje-Nassau met de drie roerpropellers eruit gaat zien.

Oplossing

Met een éénschroever zou voldoen aan die diepgangwens niet lukken en het was de vraag of er iets mogelijk was met een tweeschroever. De Oudakkers legden die vraag voor aan Eric Veth van Veth Propulsion. Die antwoordde nuchter dat het niet zou lukken. Vervolgens zijn Sjaak en Yannick Oudakker met Veth een intensief onderzoek gestart hoe dit wel mogelijk zou kunnen worden gemaakt en zo zijn ze uitgekomen op de toepassing van drie Z-Drives roerpropellers met een geïntegreerde elektromotor in de thruster in combinatie met de sterk aangepaste onderwaterlijn.

“Een gewone tunnel werkte niet”, vertelt Eric Veth bij de ondertekening van de overeenkomst tussen Oudcomb en Veth Propulsion op de beurs Maritime Industry. Ook Mercurius Shipping is betrokken bij de ontwikkeling van dit nieuwe type schip, zodat directeur Robert-Jan Zimmerman eveneens tekende voor de aanschaf van de Z-Drives.

 

China

Het casco voor de nieuwe chemietanker Oranje Nassau wordt gebouwd in China. Sjaak Oudakker: “Ze beginnen dinsdag met het snijden van de platen, de kiel wordt gelegd op 16 september en op 1 december wordt het casco opgeleverd.” Er is nog geen afbouwwerf in Nederland bekend. Het schip wordt geleverd door Concordia Damen.

Meteen na dit schip zal het zusterschip worden gebouwd van de Oranje Nassau. Niet voor Oudcomb. “Wij zullen een adviserende rol vervullen.” Voor Oudcomb is de Oranje Nassau het vijfde schip.

 

Speciale accu

Ook bijzonder is de speciale accu die Oudcomb laat installeren, die wordt opgeladen door de motoren en die direct de elektromotoren in de Z-Drives aan kunnen drijven. “Zo kunnen we uren emissieloos door de havens varen. Daarmee komen we tegemoet aan de toekomstige eisen die steden als Nijmegen en Rotterdam stellen aan de uitstoot.”

“Dit is de filosofie van ons bedrijf. We zijn een dienstverlenend bedrijf. De klant wil een zo efficiënt mogelijk schip en dat is dit met 4.700 ton en 5.400 kuub. Ik wil dit bedrijf ook zo goed mogelijk overdragen aan de volgende generatie.”

“Natuurlijk zijn we te vroeg met deze accu, net als dat we te vroeg waren met de eerste dubbelwandige tanker in 1990. De accu’s worden steeds beter, dus het zal straks wel weer achterhaald zijn. Maar het is wel heel efficiënt en ik hoop met de plaatsing van die accu eraan bij te dragen dat de noodzaak wordt ingezien van de aanleg van een infrastructuur om elektrisch te kunnen varen. Er zullen meer schepen komen die zo worden voortgestuwd.”

foto boven: De feestelijke ondertekening bij Veth Propulsion op de beurs. (vlnr) Yannick Oudakker, Wim Boom, Sjaak Oudakker, Erik Veth en Robert-Jan Zimmerman.

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.